Title
|
مطالعه موانع مشارکت اساتید و کارکنان دانشگاه ها در برنامه های ورزش همگانی
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
مشارکت ورزشی، ورزش همگانی، دانشگاه، فعالیت بدنی
|
Abstract
|
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مطالعه موانع فعالیت بدنی اساتید و کارکنان دانشگاه های دولتی ایران و ارائه برخی راهکارها برای رفع این موانع بود. روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی بوده و 233 نفر اساتید و 224 نفر از کارکنان (457 نفر در مجموع) دانشگاه های دولتی ایران به عنوان نمونه در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه موانع مشارکت ورزشی مهدی زاده و همکاران (1392) استفاده شد که شامل 58 گویه در مقیاس لیکرت پنج ارزشی است و شش دسته از موانع اصلی مشارکت ورزشی افراد دانشگاهی را مورد سنجش قرار می دهد. در این تحقیق روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت اما پایایی آن پیشتر توسط مهدی زاده و همکاران (1392) به روش آلفای کرونباخ برابر با 953/0=α محاسبه شده بود. از آزمون رتبه بندی فریدمن نیز برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد مهم ترین مانع مشارکت ورزشی اساتید مربوط به عوامل محیطی بوده و نقش مهمی در کاهش میزان فعالیت بدنی اساتید دانشگاه دارد. موانع سازمانی و مدیریتی، محدودیت زمانی، درون فردی، عدم حمایت اجتماعی و روانشناختی نیز به ترتیب در اولویت های بعدی اساتید قرار گرفت. از دیدگاه کارکنان نیز موانع سازمانی و مدیریتی، محدودیت زمانی، عدم حمایت اجتماعی، درون فردی و روانشناختی به ترتیب اولویت قرار گرفتند (635/171= Χ2 و 001/0=Sig).
بحث و نتیجه گیری: توجه به عوامل بازدارنده فعالیت بدنی و سعی در برطرف کردن آن ها می تواند زمینه مشارکت هرچه بیشتر اساتید و کارکنان در فعالیت های بدنی و برنامه های ورزش همگانی دانشگاه را فراهم نماید. می توان گفت موانع شش گانه فعالیت بدنی که در این پژوهش مورد تحلیل قرار گرفت، به صورت زنجیروار به هم مرتبط بوده و در برنامه ریزی برای رفع این موانع بهتر است به میزان اهمیت آنها از دیدگاه اساتید و کارکنان توجه شود.
|
Researchers
|
Rasoul Faraji (First Researcher)، Reza Andam (Second Researcher)، Mahdi Bashiri (Third Researcher)
|