Title
|
بررسی میزان نهادینه شدن برنامه درسی مطالعات اجتماعی برای مجریان آنها
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
نهادینه شدن برنامه درسی، برنامه درسی مطالعات اجتماعی.
|
Abstract
|
در هر کشوری برنامه های درسی مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند تا به مرحله عمل یا همان اجرا برسند. برنامة درسی ابتدا به صورت یک طرح آغاز می گردد. این طرح زمانی به واقعیت تبدیل می شود که معلمان آن را با دانش آموزان واقعی و در یک کلاس درس واقعی اجرا کنند(مارش،2007). همان گونه که فولان (1999) و اسکات (1999) بیان می کنند، که لازمه موفقیت یک برنامه درسی در کنار طراحی مناسب آن، اجرای صحیح آن می باشد چرا که هم اکنون هزاران اسناد برنامه درسی وجود دارند که گرد و خاک، آنها را فرا گرفته است وهرگز به مرحلة اجرا نرسیده اند یا این که به طور نادرستی اجرا شده اند.
واژة «اجرا» به «استفادة واقعی» از یک برنامة درسی، یا «آنچه که در عمل شامل می شود» اشاره دارد (فولان و پومفرت ، 1977).تأکید روی «نحوة» به کار بردن یک برنامة درسی جدید، برای معلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به عنوان «متخصصان این حرفه» آنها بیشترین رضایت درونی را از موفقیت، در به کار بردن یک رویکرد خاص با دانش آموزهایشان بدست می آورند. با وجود این، معلم برای اجرای هر برنامة درسی جدید، به یک دورة زمانی معین نیاز دارد چرا که او می بایست در کاربرد آن، مهارت پیدا کند و اعتماد به نفس لازم را بدست آورد. این تنها زمانی اتفاق می افتد که برنامة درسی جدید به طور کامل به وسیلة معلمان یک مدرسه پذیرفته شود و فعالیت های مربوط به آن، به امری معمول تبدیل گردد. در اینجاست که گفته می شود که برنامة درسی به مرحلة «نهادینه سازی» رسیده است.
حال سؤال اساسی اینجاست که آیا این برنامه های درسی به اهداف از پیش تعیین شده ی خود نائل می آیند؟معلمان به عنوان مجریان برنامه درسی تا چه اندازه در راستای اجرای درست و دقیق این برنامه های درسی گام بر می دارند؟ آیا در نهایت برنامه های درسی به مرحله نهادینه سازی می رسند؟ برای رسیدن به این موارد، پژوهشگر به دنبال پاسخ به این سؤال بوده است:آیا سه عنصر محتوا، روش و ارزشیابی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان به مرحله نهادینه سازی رسیده است؟ این مقاله در تلاش است تا ضمن بررسی این سوال راهکارهایی را نیز در خصوص مشکلات احتمالی ارائه نماید
|
Researchers
|
Sirous Asadian (First Researcher)
|