Research Specifications

Home \بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن ...
Title بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر بهبود مهارت های زبانی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 7 تا 9 سال شهر بانه
Type of Research Thesis
Keywords نظریه ذهن، مهارت های زبانی، کودکان کم توان ذهنی
Abstract پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر بهبود مهارت های زبان شناختی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 7- 9 ساله شهر بانه انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش-پذیر شهر بانه می باشد. که از میان آن ها نمونه ای به حجم 40 نفر( 20 نفر پسر و 20 نفر دختر) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از آزمون رشد زبان told p-3 استفاده شد. در مرحله ی پیش آزمون، آزمون رشد زبان told p-3 بر روی دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه تحت آموزش سطوح مختلف نظریه ذهن قرار گرفتند. بعد از مداخله برای هر دو گروه، آزمایش و کنترل، پس آزمون به عمل آمد. طرح پژوهش نیمه تجربی بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت آموزش نظریه ذهن بر بهبود زبان کلی، مهارت نحو شناسی و مهارت معناشناسی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش-پذیر مؤثر بوده است. هم چنین بر اساس نتایج به دست آمده آموزش نظریه ذهن بر بهبود مهارت واج شناسی مؤثر نبود و ارتباط معنی دار بین آموزش نظریه ذهن و بهبود مهارت واج شناسی وجود نداشت. هم چنین بر اساس داده-های به دست آمده در این پژوهش ارتباط معناداری بین نمرات دو جنس دختر و پسر مشاهده نشد.
Researchers Hamideh Porkar (Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، javad mesrabadi (Advisor)