Research Specifications

Home \نقش سرمایه فکری و فرهنگ ...
Title نقش سرمایه فکری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر یادگیری غیررسمی و تسهیم دانش
Type of Research Thesis
Keywords سرمایه فکری، فرهنگ سازمان یادگیرنده، یادگیری غیررسمی، تسهیم دانش
Abstract هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه فکری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر یادگیری غیررسمی و تسهیم دانش در مجتمع فنی تهران بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی کارکنان شعب و نمایندگی های مجتمع فنی تهران تشکیل داده است که در مجموع دارای 300 نفر کارمند بود. با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 169 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و موردمطالعه قرار گرفت. همچنین برای روش نمونه گیری از روش تصادفی طبقه ای نسبتی، که طبقات به نسبت حجم شعب و نمایندگی ها انتخاب شدند؛ استفاده شد. اطلاعات موردنیاز برای هر متغیر از طریق پرسشنامه، جمع آوری شد: یادگیری غیررسمی با استفاده از پرسشنامه ی شلی و برگ (2008)، فرهنگ سازمان یادگیرنده با استفاده از پرسشنامه ی وات کینز و مارسیک(2004)، تسهیم دانش با استفاده از پرسشنامه ی لوهمن(2005) و سرمایه فکری سازمان با استفاده از پرسشنامه ی بونتیس (2004). تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و Amos صورت گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که بین متغیرهای سرمایه فکری و یادگیری غیررسمی رابطه مثبت و معناداری وجود نداشته و افزایش یکی، کاهش دیگری را به دنبال دارد. اما بین متغیرهای سرمایه فکری و تسهیم دانش و نیز سرمایه فکری و فرهنگ سازمان یادگیرنده، همچنین فرهنگ سازمان یادگیرنده و یادگیری غیررسمی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته که در هر سه حالت افزایش یکی افزایش دیگری را نیز نتیجه می دهد. همچنین دو متغیر تسهیم دانش و سرمایه فکری خود دارای تأثیر مستقیم و معنادار می باشند اما با توجه به معنادار شدن دو مسیر مستقیم تأثیر سرمایه انسانی و تسهیــم دانش بر فرهنگ سازمان یادگیرنده می توان نتیجه گرفت که متغیر فرهنگ سازمان یادگیرنده می تواند نقش میانجی را در رابطه بین دو متغیر ایفا کند. و نیز مسیر مستقیم دو متغیر سرمایه فکری و یادگیری غیررسمی معنادار نیست اما مسیر مستقیم سرمایه فکری و فرهنگ سازمان یادگیرنده و نیز مسیر مستقیم فرهنگ سازمان یادگیرنده و یادگیری غیررسمی معنادار شده اند که بر این اساس می توان نتیجه گرفت که دو متغیر سرمایه فکری و یادگیری غیررسمی دارای تأثیر مستقیم نمی باشند اما به میانجی گری متغیر فرهنگ سازمان یادگیرنده می توانند دارای تأثیر باشند.
Researchers (Student)، Peyman Yarmohammadzadeh (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Primary Advisor)