Title
|
بررسی نقش واسطه ای جو نوآوری در رابطه فرهنگ و مهارت های کارآفرینی سازمانی با گرایش به کارآفرینی اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
فرهنگ سازمانی، مهارت های کارآفرینی، جو نوآوری، گرایش به کارآفرینی
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای جو نوآوری در رابطه بین فرهنگ و مهارت های کارآفرینی سازمانی با گرایش به کارآفرینی اعضای هیئت علمی می باشد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه موردبررسی، شامل کلیه ی اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با تعداد 364 نفر می باشد که از این تعداد 181 نفر، بر اساس جدول مورگان و کرجسی، به شیوه طبقه ای نسبتی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای فرهنگ سازمانی، مهارت های کارآفرینی، جو نوآوری و گرایش به کارآفرینی به ترتیب پرسشنامه 17 گویه ای لورش (1990)، پرسشنامه 16 گویه ای اسمیت و همکاران (2006)، پرسشنامه 24 گویه ای سیگل و کایمر (1978) و پرسشنامه 11 گویه ای وانگ (2008) به کار گرفته شد. روایی صوری پرسشنامه ها، توسط صاحب نظران تأیید و برای تعیین پایایی پرسشنامه های فرهنگ سازمانی، مهارت های کارآفرینی، جو نوآوری و گرایش به کارآفرینی ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 827/0، 860/0، 894/0 و 890/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزارهای16 Spss و 8/5 Lisrel انجام شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای فرهنگ سازمانی، مهارت های کارآفرینی، جو نوآوری با گرایش به کارآفرینی؛ بین فرهنگ سازمانی و گرایش به کارآفرینی، بین مهارت های کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی، بین فرهنگ سازمانی و جو نوآوری، بین مهارت های کارآفرینی و جو نوآوری و بین جو نوآوری و گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان دهنده آن است که جو نوآوری نقش واسطه ای را در رابطه بین فرهنگ سازمانی و گرایش به کارآفرینی ایفاء می کند و نیز نتایج نشان داد که جو نوآوری نقش واسطه ای را در رابطه بین مهارت های کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی ایفاء می کند. یافته های حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان از تأیید مدل مفهومی پژوهش با استفاده از داده های تجربی گرد آوری شده بود.
|
Researchers
|
morteza farang (Student)، Peyman Yarmohammadzadeh (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)
|