Title
|
تحلیل آموزش حقوق شهروندی در سیمای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
آموزش، حقوق شهروندی، مطالعات اجتماعی، تحلیل محتوا
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر تحلیل آموزش حقوق شهروندی در سیمای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم
ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل
محتوا استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب های مطالعات اجتماعی دوره دوم
ابتدایی در سال تحصیلی 6935 6931 بوده و نمونه آماری نیز با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش -
شامل سیاهه تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی برحسب مؤلفه آموزش حقوق شهروندی بود که برای برآورد روایی
سیاهه تحلیل از روایی محتوایی استفاده شد. پایایی سیاهه تحلیل نیز از طریق روش اسکات 34 درصد محاسبه شد.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از سنجش فراوانی و روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که از
میان مولفه های آموزش شهروندی زیر مؤلفه های داشتن روحیه قانون مداری و احترام به مقررات جامعه و معرفی
سازمان های دولتی و وظایف آنها بیشتر از روحیه پرسشگری و مشارکت فعالانه در تصمیم گیری های جامعه و توجه
به فعالیت های گروهی مورد توجه قرار گرفته است.
|
Researchers
|
moosa piri (First Researcher)، (Second Researcher)، Hafez Sahebyar (Third Researcher)
|