Title
|
الگویابی علی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه مبتنی بر ویژگی های روان شناختی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
پیشرفت تحصیلی ،خودتنظیمی ،فراشناخت،اهمال کاری تحصیلی، فقر عاطفی
|
Abstract
|
مساله ی موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم ترین دغدغه های هر نظام آموزشی است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی در هر جامعه نشان دهنده ی موفقیت نظام آموزشی در زمینه ی هدف یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین نظام آموزشی را زمانی می توان کارآمد و موفق دانست که پیشرفت تحصیلی دانشجویان آن در دوره های مختلف دارای بیش ترین و بالاترین رقم باشد(تمنایی فر و گندمی، 1390). روای و داونی، استدلال کرده اند که مسائل مربوط به کیفیت مدیریت، توسعه ی علمی، طرح درس آنلاین و آموزش، به عنوان عوامل مهمی هستند که موفقیت یا شکست برنامه های آموزش مجازی را در محیط رقابتی جهانی تعیین می کنند مؤسسه سیاست آموزش عالی ایالت متحده امریکا نیز هشت جنبه را برای اطمینان از برتری در آموزش و پرورش آنلاین ضروری دانسته اند که عبارت است از: حمایت نهادی، پشتیبانی دانش آموز، پشتیبانی هیات علمی، توسعه دوره، ساختار دوره، یادگیری ، تدریس و ارزیابی (به نقل از لی ،2010). همان گونه که از تعاریف، ملاک ها و نتایج تحقیق مرتبط به پیشرفت تحصیلی مشاهده می شود ،پیشرفت تحصیلی یک سازه ی چند بعدی است . باتوجه به چندبعدی بودن سازه ی پیشرفت تحصیلی و مولفه های مختلف موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، شناسایی این عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی از جمله ضروریات آموزشی در کشور به حساب می آید.به دلیل موثر بودن عوامل مختلف بر پیشرفت تحصیلی و نشناختن این عوامل توسط دانش آموزان بسیاری از آنها دچار سردرگمی می شوندکه آثار و پیامدهای آن عدم رضایت تحصیلی خواهد بود بنابراین نیاز به وجود چنین مدل جامعی که عوامل اثرگذار در پیشرفت تحصیلی را به شکل جامع و کاملی دربرداشته باشد ،لازم وضروری بوده است ودر پیشرفت تحصیلی موثر خواهدبود پژوهش حاضرقصددارد باتدوین وتبیین چنین مدلی پاسخگوی نیازفعلی جامعه و عامل پیشگیری از بروز معضلات روان شناختی در آینده گردد. با توجه به محدویت های تحقیقات پیشین در نتایج پژوهش ها (اینکه هریک بر نقش پراهمیت برخی از متغیرها تاکید داشته اند) هدف پژوهش حاضرتدوین و اعتباریابی مدل علی پیشرفت تحصیلی در دبیرستان با استفاده از متدولوژی مدل یابی معادلات ساختاری است.
|
Researchers
|
(Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، Ramin Habibi (Advisor)
|