Title
|
تجربیات معلمان از عوامل زمینه ساز خشونت در مدارس: مطالعه پدیدارشناسانه
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
ادراک معلمان، ادراک دانشآموزان، پدیدارشناسی، عوامل خشونت
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر، ادراک تجربیات معلمان از عوامل مؤثر در پیدایش خشونت در
مدارس بود تا با تکیه بر شناسایی عوامل زمینهساز آن، بـه سـهولت بتـوان نسـبت بـه
کاهش یا خشکاندن سرچشمههای خشونت در مدارس مبـادرت کـرد. روش تحقیـق
حاضر در قالب تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسانه است و از این رو از بین معلمـان
با سابقه در شهرستان ارومیه تا نائل شدن به حد اشباع اطلاعات، 12 نفـر از آنهـا بـه
شیوة نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و با آنها مصـاحبۀ نیمـه سـاختاریافته انجـام
شد. گفتگوها با استفاده از روش اسمیت تجزیه و تحلیل شد، یافتههای بهدسـت آمـده
از این پژوهش نشان داد که عوامـل مولـد خشـونت در مـدارس را مـیتـوان در سـه
مضمون کلی عوامل فردی، مدرسهای و جامعهشناختی تقسـیمبنـدی کـرد. از ایـن رو
برای شناخت سرچشمههای خشونت در مـدارس، گذشـته از ویژگـیهـای ژنتیکـی،
جنسیتی، موقعیتی و بلوغ افراد، بایستی ویژگیهـای فیزیکـی مدرسـه، مشخصـههـای
سازمانی و مدیریتی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و مهمتر از همه
جایگاه رسانهها را نیز بایستی مورد ملاحظه قـرار داد. در فرجـام مقالـه برپایـۀ نتـایج
پژوهش، پیشنهادهای لازم ارائه شد.
|
Researchers
|
Behboud Yarigholi (First Researcher)، mohammad HERFATI (Second Researcher)، javad ghasab zadeh (Third Researcher)، (Fourth Researcher)
|