Title
|
اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان های پیشرفت، بر کاهش مشکلات رفتاری و سازگاری تحصیلی دانش آموزان قلدر پسر دوره دوم متوسطه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تنظیم هیجان های پیشرفت، کاهش مشکلات رفتاری، سازگاری تحصیلی دانش آموزان قلدر
|
Abstract
|
دوره نوجوانی به دلیل شرایط خاص خود زمینه ساز بروز بسیاری از رفتارهای ناسازگارانه می باشد که می تواند سلامت روانشناختی فرد را در معرض خطر قرار دهد و اورا در مسیر پیشرفت و سازگاری تحصیلی دچار مشکل سازد. از جمله رفتارهای منفی که به دلیل شیوع زیاد و نیز تاثیر گسترده در شکل فردی و اجتماعی مورد توجه است، قلدر ی دانش آموزان می باشد. شواهد تجربی و پژوهشی نشان داده است که قلدری مشکل متداولی بوده و با توجه به اینکه در اکثر موارد در دوره کودکی و نوجوانی رخ می دهد در هر بخشی از جامعه بویژه در مدارس رو به افزایش است. این در حالی است که قلدری بر جو روانی مدرسه و وضعت روانشناختی دانش آموزان اثر منفی گذاشته و بعنوان عامل خطر برای علایم آسیب شناسی روانی رفتارهای ضد اجتماعی، بزهکاری و ارتکاب جرم در دوره های بعدی زندگی تلقی میگردد(کارتال 2009). توجه به اهمیت مسله ایجاب می نماید تا مسله قلدری دانش آموزان همواره بعنوان یک مسله مهم مورد توجه قرار بگیرد تا ضمن شناسایی راه حل های مناسب زمینه کنترل آن فراهم شود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان امروزه بعنوان یک استراتژی در مدیریت بر هیجان ها و مشکلات رفتاری و سازگاری تحصیلی دانش آموزان مورد توجه واقع شده است تا بتواند جلوه های مثبتی در رفتار سازگارانه دانش آموزان ایجاد نماید. زندگی آدمی به دوره هایی تقسیم می شود یکی از این دوره ها « نوجوانی » است که به اعتقاد اغلب دانشمندان و روان شناسان دوره مهم و حساس در زندگی هر فرد محسوب می شود حالتهای روانی، احساسات شدید نوجوانی یکی از منابع خطرزا برای سلامتی فرد است که اختلالات رفتاری نشانگر نبودن سلامت روانی جسمی فرد است. اساسی ترین راههای مقابله با مشکلات نوجوانان شناخت اختلالات رایج و شایع بین نوجوانان است . کار برای یافته های این پژوهش می توانند کلیه کسانی باشند که با نوجوانان سروکار دارند از جمله والدین، مربیان، مشاوران، معلمان، دست اندر کاران نظام آموزش و پرورش و تکوین شخصیت نوجوانان سهیم هستند. پس شناخت انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان بسیار مهم است تا در زمینه اطلاعات کافی نباشد تعلیم و تربیت و مجریان بی شک امور محوله موفق نخواهند شد. برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای دانش آموزان در صورتی مفید است که آن ها از سلامت روانی لازم برخوردار باشند بنابراین درک صحیح از مشکلات آن ها و کمک به در جهت ر
|
Researchers
|
yousef lotfi (Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Advisor)
|