Research Specifications

Home \اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ...
Title اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر توجه آگاهی و شناختی رفتاری بر تنظیم شناختی هیجان، اجتناب شناختی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
Type of Research Thesis
Keywords توجه آگاهی، شناختی رفتاری، تنظیم شناختی هیجان، اجتناب شناختی، اضطراب امتحان
Abstract اضطراب امتحان پدیده ای رایج و مهم است که با عملکرد عمومی و عملکرد تحصیلی فراگیران رابطه تنگاتنگی دارد و یکی از عوامل بازدارنده در پیشرفت تحصیلی محسوب می شود. هرچند اضطراب امتحان در افراد مختلف با شدت های متفاوتی بروز می کند، در مواردی افراد مبتلا، در موقعیت های امتحان کنترل خود را از دست داده و مشکلات جسمانی، شناختی و رفتاری را تجربه می کنند. بر اساس گزارش های مختلف که در پژوهش ها آمده حدود ده تا بیست درصد دانش آموزان به اضطراب امتحان مبتلا هستند که از این میزان دانش آموزان دختر نسبت به دانش آموزان پسر سهم بیشتری را داشته اند، بنابر این ضرورت بررسی اثربخشی این مداخله های آموزشی و درمانی در کاهش اضطراب امتحان اهمیت دارد. همان گونه که در پژوهش ها طرح شده است، شیوع اضطراب امتحان بالا بوده و تأثیرات منفی ای متعددی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشته که در حال حاضر روش ها و تکنیک های مختلفی برای کاهش اضطراب امتحان مطرح شده است که ضرورت بررسی و مقایسه این روش ها و مداخله ها کاملاً احساس می شود. در فنون مبتنی بر توجه آگاهی به واسطه اینکه به هر دو بعد فیزیولوژیک و شناختی می پردازند برای درمان بسیاری از اختلال ها از جمله اضطراب اثربخشی بالایی دارد. هرچند از رایج ترین مداخله های به کار رفته در زمینه اضطراب امتحان، تکنیک های شناختی رفتاری است و در این رویکرد هم بر نقش شناخت تأکید است و هم بر تغییرات هیجانی و رفتاری. در رویکرد شناختی رفتاری با استفاده از تکنیک های مختلف تلاش می شود که افکار اضطراب زای فرد را کاهش داده و به افکار منطقی را به وی آموزش دهند. توجه آگاهی از آنجایی که با تجربه های جاری درونی مانند افکار، احساسات و حس های جسمانی می شود سبب حساسیت زدایی، کاهش واکنش های هیجانی، تحمل و پذیرش بیشتر حالت های ناخوشایند شده و این امر در نظم بخشی به هیجانات مفید خواهد بود.
Researchers siavash sheikhalizadeh ()، (Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)