Title
|
طراحی و ساخت پرسشنامه علاقه به مدرسه در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
اعتبار، روایی، علاقه به مدرسه
|
Abstract
|
موفقیت تحصیلی یکی از نشانه های موفقیت فرد است که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت هر جامعه ای دارد؛ بر همین اساس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از مهم ترین دغدغه های هر نظام آموزشی می باشد. اولین گام برای رسیدن به موفقیت تحصیلی، رفتن به مدرسه است، آموزش و پرورش به صورت رسمی درمکانی به نام مدرسه تحقق پیدا می کند. ازجمله عواملی که بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است، علاقه به مدرسه می باشد. علاقه به مدرسه عاملی مهم و تاثیرگذار و سازه ای حیاتی در امر یادگیری است (2008 Zyngier,). به منظور افزایش علاقه به مدرسه دانش آموزان و شناسایی دانش آموزانی که از مدرسه جدا شده اند، باید مفهوم سازه ی علاقه به مدرسه و اندازه گیری آن مورد بررسی قرارگیرد (Wang et al., 2017).
با توجه به نقش و اهمیت علاقه به مدرسه در پیشرفت تحصیلی و کاهش میزان ترک تحصیل دانش آموزان ضرورت ایجاب می کند، مطالعات مداوم و مستمر توسط متخصصین در این حوزه انجام گیرد؛ از سوی دیگر لازمه ی معتبر بودن نتایج این مطالعات و پیشرفت در این زمینه وجود ابزاری معتبر و روا برای اندازه گیری متغیر علاقه به مدرسه است. لذا انجام مطالعات گسترده در زمینه ی ابزارسازی و روان سنجی مفید و اثربخش می باشد. با توجه به اینکه در پژوهش حاضر هدف، طرحی و ساخت پرسشنامه علاقه به مدرسه در بین دانش آموزان ابتدایی است؛ می توان مطرح کرد که این پژوهش همانند پژوهش های مشابه، جایگاه ویژه ای در علم روانشناسی و روان سنجی و ابزار سازی به خود اختصاص می دهد؛ زیرا ابزاری جامع و کارا، برای سنجش علاقه به مدرسه در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی وجود ندارد؛ در صورتی که این مقطع بیشترین تعداد دانش آموزان را دارد و از طرفی دانش آموزان ابتدایی قادر نیستند، سوالات پرسشنامه ها را درک کنند و دقیق پاسخ دهند، بنابراین نیاز به طرحی و ساخت ابزاری جهت سنجش علاقه ی دانش آموزان به مدرسه که با پوشش تمام ابعاد علاقه به مدرسه از جامعیت برخوردار باشد و میزان علاقه به مدرسه ی دانش آموزان را از دیدگاه معلمان دانش آموزان بسنجد، یک نیاز اساسی و مبرم است.
|
Researchers
|
PARVIN BAHARI (Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، siavash sheikhalizadeh (Advisor)
|