Research Specifications

Home \بررسی نقش میانجی خودکارآمدی ...
Title بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در پیش بینی خودناتوان سازی تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی و هویت تحصیلی
Type of Research Article
Keywords خودکارآمدی، خودناتوان سازی، سبک دلبستگی، هویت تحصیلی.
Abstract پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در پیش بینی خودناتوان سازی تحصیلی بر اساس سبک های دلبستگی و هویت تحصیلی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع هم بستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دورۀ اول متوسطۀ شهرستان بناب در سال تحصیلی 1395-1396 بودند. نمونۀ پژوهش 301 نفر بودند که به شیوۀ نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، از دبیرستان های دورۀ متوسطۀ شهرستان بناب انتخاب و بررسی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های سبک های دلبستگی کولینز و رید، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون، خودکارآمدی مکیلروی و بانتینگ و خودناتوان سازی تحصیلی شوینگر و استینسمر پلستر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل 8.8 انجام شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی نقش میانجی معناداری در رابطۀ بین سبک های دلبستگی (ایمن، ناایمن اجتنابی و دوسوگرا) و خودناتوان سازی تحصیلی دارد و مسیرهای مستقیم از سبک دلبستگی ایمن به خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی معنادار و از سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا به خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی از نظری آماری معنادار است (05/0P<). سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا نیز از طریق خودکارآمدی تحصیلی به صورت مثبت خودناتوان سازی تحصیلی را پیش بینی می کند. بنابراین، سبک های دلبستگی و هویت تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی نقش مهمی در خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان دارند.
Researchers (First Researcher)، Ramin Habibi (Second Researcher)، abolfazl farid (Third Researcher)