Research Specifications

Home \راﺑﻄﻪ ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎن ...
Title راﺑﻄﻪ ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎن ﺑﺎ اﻫﻤﺎل ﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در بین دانش آموزان دوره متوسطه دوم
Type of Research Article
Keywords خودتنظیمی، مدیریت زمان، اهمالکاری تحصیلی
Abstract پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودتنظیمی و مدیریت زمان با اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل دولتی و غیردولتی شهر بناب در سال تحصیلی -96 95 تعداد 3635 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 346 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولمون و راثبلوم، خودتنظیمی در یادگیری بوفارد و همکاران و مدیریت زمان ترومن و هارتلی استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین خودتنظیمی با اهمالکاری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان با اهمال- کاری تحصیلی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد که در مؤلفههای خودتنظیمی تنها مؤلفهی شناختی به عنوان یک پیش بین معنادار میتواند اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی نماید. همچنین نتایج نشان داد که در بین مؤلفههای مدیریت زمان تنها مؤلفهی برنامهریزی بلندمدت به عنوان یک پیش بین معنادار میتواند اهمالکاری را پیشبینی کند.
Researchers Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (First Researcher)، Behboud Yarigholi (Second Researcher)، Solmaz Modabber (Third Researcher)