Title
|
تاثیربازتوانی شناختی و فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری
|
Type of Research
|
Project
|
Keywords
|
مشکلات یادگیری، پیشرفت تحصیلی، بازتوانی شناختی، فراشناخت
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر تأثیر بازتوانی شناختی و فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری بود. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه چهارم و پنجم مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای از میان مراکز اختلال یادگیری، تعداد 3 مرکز انتخاب شده و از میان دانش آموزان مراجعه کننده آزمون هوشی وکسلر نسخه چهارم و پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو به عمل آمد و در نهایت روی دانش آموزانی که تشخیص اختلال یادگیری گرفته اند، نمونه ای به حجم 76 نفر که شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و در دو گروه آزمایش (38 نفر) و کنترل (38 نفر) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس پیشرفت تحصیلی و برنامه آموزشی شناختی و فراشناختی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بازتوانی شناختی و فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری تأثیر دارد. در واقع بازتوانی شناختی و فراشناختی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن، نوشتن و ریاضی می شود. بنابراین توجه به بازتوانی شناختی و فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیشنهاد می شود.
|
Researchers
|
Ramin Habibi (First Researcher)، Jafar Bahadorikhosroshahi (Second Researcher)
|