Research Specifications

Home \مقایسه اثربخشی روش خودآموزی ...
Title مقایسه اثربخشی روش خودآموزی کلامی و روش بازی های حرکتی بر دامنه توجه دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
Type of Research Article
Keywords خودآموزی کلامی، بازی های ادراکی- حرکتی، دامنه توجه، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
Abstract زمینه و هدف: دانش ­آموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی در کنش­ های اجرایی و فرایندهای شناختی مانند حافظه و توجه، مشکلاتی دارند و در مواجه با موقعیت های زندگی روزمره با مشکلات زیادی روبرو می شوند. ویژگی های اصلی این دانش­ آموزان شامل ناتوانی در مهار رفتار، نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی، بی­ قراری حرکتی، و برانگیختگی بوده و برای والدین، معلمان، و همسالان تحمل­ ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی خودآموزی کلامی و بازی های ادراکی- حرکتی بر مشکلات توجه دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی شهر تبریز بود. روش: این پژوهش نیمه­آزمایشی و از نوع پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی پایه های سوم و چهارم مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود که تعداد 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20 دانش ­آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه نشانه های مرضی کودکان اسپیرافکین و گادو (1994) و مقیاس عصب ­روان شناختی کودک و نوجوان کانرز (2004) استفاده شد و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد. یافته ها: یافته­ های حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک ­متغیره و چندمتغیره نشان داد بین نمره توجه انتخابی، توجه پایدار، جابجایی توجه، توجه تقسیم شده، و فراخنای توجه در دانش­ آموزان گروه آزمایش و گواه در مرحله پس ­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. آماره F دامنه توجه در پس ­آزمون (15/51) است که در سطح 0/01 معنادار است که نشان می ­دهد بین سه گروه در میزان دامنه توجه، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: انجام مداخله های مناسب مانند استفاده از روش خودآموزی کلامی و بازی های ادراکی- حرکتی می تواند موجب رشد پردازش بینایی- فضایی و در نتیجه تحول فرایندهای ذهنی و شناختی کودکان مانند دامنه توجه شود. در نتیجه با استفاده از شیوه ­های به کار گرفته شده در این مطالعه می­ توان مشکلات توجه و تمرکز کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی را بهبود بخشید.
Researchers (First Researcher)، Hassan Bafandeh Gharamaleki (Second Researcher)، (Third Researcher)، (Fourth Researcher)