Title
|
طراحی و ساخت پرسشنامه علاقه به مدرسه در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
علاقه به مدرسه، مشارکت در فعالیتهای مدرسه، تعهد به مدرسه، تعلق به مدرسه
|
Abstract
|
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و ساخت پرسشنامه علاقه به مدرسه در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی
است. روش پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان ابتدایی در
پایههای دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99 1398 بودند که
از بین آنها 420 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. روایی محتوایی
پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید بررسی و تأیید شد. مقدار CVR سؤالات با استفاده از فرمول لاوشه در
محدوده 57 / 0 تا 99 / 0 و میزان CVI S- نیز با فرمول میانگینگیری 87 / 0 بهدست آمد. پس از بررسی
شاخصهای اعتبار هر سؤال، وجود همسانی درونی بالا در پرسشنامه تأیید شد. به منظور بررسی روایی
ملاکی، همبستگی نمره کلی پرسشنامه و همبستگی هر گویه با ملاک محاسبه شد که نتایج در سطح
01 / 0 معنادار بودند. روایی سازهای پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی با سه عامل )مشارکت در
فعالیتهای مدرسه، تعهد به مدرسه و تعلق به مدرسه(، که در مجموع 18 / 75 درصد از واریانس کل
پرسشنامه را تبیین میکردند و همچنین با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید شد. آلفای
کرونباخ برای کل پرسشنامه 98 / 0 و برای هر کدام از عاملها به ترتیب 979 / 0 ، 926 / 0 و 845 / 0
بهدست آمد. در نتیجه پرسشنامه علاقه به مدرسه با 28 گویه، جهت سنجش علاقه به مدرسه در
دانشآموزان مقطع ابتدایی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است.
|
Researchers
|
PARVIN BAHARI (First Researcher)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Second Researcher)، siavash sheikhalizadeh (Third Researcher)
|