Title
|
مطالعه دیدگاه ها نسبت به سهمیه های آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و چالش های آن
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
سهمیه، آزمون سراسری، دیدگاه، دانشگاه
|
Abstract
|
به منظور انتخاب بهترین افراد و به کارگیری آنان به عنوان نیروی مولَد در جامعه، نیاز است که فرصتی برابر برای ارزشیابی این افراد و در نهایت انتخاب آنان برای رشته ها، گرایش ها و تخصص های مختلف صورت گیرد. یکی از این ارزشیابی ها در ایران کنکور است. همه افراد پس از به پایان رساند دوره دبیرستان می توانند در این آزمون شرکت نمایند و میزان استعداد و دانش خود را محک بزنند. اما وجود برخی شرایط ویژه و سهمیه ها در پذیرش کنکور، موجب می شود که شانس ورود برخی افراد نسبت به عموم شرکت کنندگان بیشتر باشد. وجود انواع سهمیه ها موجب می شود که نگرش افراد نیز نسبت به این سهمیه ها متفاوت باشد بر همین اساس ممکن است برخی آن را عادلانه و برخی آن را ناعادلانه بدانند. نابرابری در آموزش از منابع نابرابری اقتصادی اجتماعی در نظر گرفته می شود. سطح آموزش و توزیع کنونی آن پیامدهای مختلف همچون آموزش کودکان، نرخ تولد، نرخ باروری، بزهکاری و همچنین توزیع درآمد تاثیر دارد (Trabelsi, 2013). علاوه بر این، سهمیه های موجود در کنکور می تواند چالش هایی را برای افراد، دانشگاه، خانواده ها و دولت داشته باشد. ممکن است در این شرایط فردی که توانایی و استعداد لازم را در قبولی داشته باشند، در رقابت با افرادی که از سهمیه برخوردارند، حذف می شوند. انتخاب محل تحصیل نیز با وجود سهمیه ها تغییر می یابد. با توجه به اینکه سهمیه ها در پذیرش دانشجویان اعمال می گردد، اما تاکنون هیچ پژوهش به بررسی دیدگاه ها و چالش هایی که این امر به وجود می آورد نپرداخته است. برای همین منظور ضروری است که ضمن بررسی دیدگاه عموم افراد به این پدیده، مشکلات و چالش هایی که می تواند در سایه این امر به وجود آید شناسایی گردد. برای همین منظور پژوهش حاضر به مطالعه دیدگاه عمومی نسبت به سهمیه های آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و چالش های آن می پردازد.
|
Researchers
|
(Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)
|