Research Specifications

Home \الگوی رابطه علی بین استفاده ...
Title الگوی رابطه علی بین استفاده از بازی های رایانه ای و بهزیستی تحصیلی با نقش میانجی نقص کارکردهای اجرایی در بین دانش آموزان
Type of Research Thesis
Keywords بازیهای رایانه ای ، بهزیستی تحصیلی ، نقص کارکردهای اجرایی
Abstract بازیهای می توانند اثرات روانی گوناگونی مثل ایجاد و رشد خلاقیت ، کاهش اضطراب، افزایش قدرت تخیل و تخلیه هیجانی داشته باشند. کودکانی که در خانواده های پر تنش زندگی میکنند، از طریق بازیهایی که انجام میدهند تخلیه روانی میشوند. کودک مضطرب و پریشان که از تنش های محل زندگی خود خسته شده، در بازی های کودکانه خود آرامش می یابد و گاهی نیز بدین طریق خود را از مشکلات دور می کند(صابری،1392). کوورت (2020) بیان می کند که بازی های رایانه ای می توانند مهارت های مرتبط با افزایش بهزیست روانی را آموزش دهند(کوورت،2020). اللهوردی پور و همکاران(2010) به طور مشابه دریافتند که دانش آموزان دبیرستانی با مقادیر متوسط انجام بازی های رایانه ای نسبت به غیر بازیگران و افرادی که بیش از حد بازی می کنند،سلامت روانی بهتری دارند.اگرچه کسانی که بیش از حد بازی های رایانه ای انجام می دهند،ممکن است افزایش خفیف در رفتارهای مشکل ساز(مانند علائم جسمی،اضطراب،بی خوابی،اختلال عملکرد اجتماعی و وضعیت سلامت روانی عمومی) نشان دهند،اما افرادی که اصلاً درگیر بازی نبودند،ضعیف ترین نتایج را در مورد این سازه ها نشان می دادند(اللهوردی پور و همکاران ،2010). فناوری های نوین از جمله بازی های رایانه ای،گذشته از جنبه سرگرمی و مفرح، می توانند تاثیرات سازنده ای بر سلامت روان،کارکردهای اجرایی و شناختی و فعالیت های روانی اجتماعی افراد داشته باشند. بازی ها می توانند با هدف شناسایی و معالجه حوزه های مختلف شناختی و اختلال در عملکردهای ذهنی به کاربرده شوند.به طور کلی بازی های رایانه ای تاثیرات متنوعی در بهزیستی دارند.به طوری که این بازی ها به عنوان یک روش موثر در افزایش توانایی توجه پایدار و حافظه فعال قابلیت کاربرد اجرایی در مراکز آموزشی و درمانی را دارد(قادری و علایی نژاد،1399). پژوهش در زمینۀ بازیهای رایانه ای در دهه های اخیر، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. به این دلیل که کودکان به بازی کردن و فعالیتهای سرگرم کننده علاقه فراوانی نشان میدهند و در این میان، بازیهای رایانه-ای به علت دسترسی آسان، و مدت زمانی که کودکان صرف بازیهای رایانه ای میکنند در صدر این سرگرمیها قرار دارند. بازیهای رایانه ای نه تنها در میزان هیجان بلکه در زمینه هایی چون سطح انگیختگی، پرخاشگری، موفقیت تحصیلی و عزت نفس کودکان نیز اثرگذارند.در سالهای اخیر، به یکباره اقبال
Researchers (Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)