Research Specifications

Home \اثربخشی آموزش فنون کنترل خود ...
Title اثربخشی آموزش فنون کنترل خود بر بهبود رفتارهای پرخطر و پرخاشگری دانش آموزان دوره دوم متوسطه
Type of Research Thesis
Keywords فنون کنترل خود، رفتارهای پرخطر، پرخاشگری
Abstract پرخاشگری هیجان جهانشمولی هست که در همه فرهنگ ها دیده میشود و یکی از شایعترین مشکلات رفتاری است که موجب ناراحتی و پریشانی دیگران گردیده و بهداشت روانی جامعه را مختل می کند. ارائه تعریف دقیق از پرخاشگری دشوار است، چرا که در زبان معمول این اصطلاح به طرق مختلف به کار رفته است (نمازی محمود آبادی،1377). پرخاشگری به رفتار قابل مشاهده و با قصد آسیب رسانی اطلاق میگردد (دلوکیوو الیری ،2009). اخیراً افزایش پرخاشگری در گروه های متفاوت اجتماعی به خصوص نوجوانان به چشم می خورد (فیلدز ،2003). در بین مراحل رشد انسانی، از کودکی تا سالمندی، بیشترین رفتار پرخاشگرانه در مرحله نوجوانی دیده می شود. رفتارهای پرخاشگرانه در مرحله نوجوانی به عنوان یک مرحله عبور در تمام فرهنگ ها به چشم می خورد، و طی آن نوجوان برای به دست آوردن قدرت بدنی، جدایی و فاصله گرفتن از خانواده،کسب روابط جدید و به دست آوردن احساس هویت مستقل ستیزه می کند. در تربیت اجتماعی کودک و نوجوان، از نظر سازگاری فردی و اجتماعی هیچ قالب رفتاری به اندازه پرخاشگری حائز اهمیت نیست. متأسفانه هنگامی که نوجوانان در سنین پایین پرخاشگر می شوند، تمایل آنها به رفتارپرخاشگرانه تا بزرگسالی ثابت می ماند. مشکلات رفتاری در نوجوان همان طور که وی رشد میکند نه تنها باقی می مانند، بلکه پاسخ به درمان نیز در آنها کاهش می یابد. اکثر اوقات به هنگام بروز خشم نمی توانند رفتار و گفتار خود را کنترل نمایند، خیلی زود متأثر می شوند. به خصوص زمانی که احساس می کنند کسی به حرفشان گوش نمی دهد و به همین خاطر دست به اعمال ناخوشایندی می زنند و سپس پشیمان شده، خود را سرزنش می کنند. حساسیت ها و هیجانات ناشی از زودرنجی که از خصوصیات دائمی این دوران می باشد، اغلب تغییرات و تحولات غدد داخلی و میزان ترشحات هورمونها و نوع ترتیب و آموزش گذشته است که در مجموع وضع زندگی عاطفی آنها را تغییر می دهد و گاهی با کوچکترین برخوردی عصبانی می شوند. زودجوشی و عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان ممکن است برایشان دردسرساز شده و تبعات قانونی داشته باشد، ازین رو کمک به نوجوانان و یافتن راهکارهای کنترل پرخاشگری شان بر عهده ی بزرگسالان، پژوهشگران، روانشناسان و نهادهای حکومتی مرتبط به نوجوانان می باشد. پرخاشگری یا نسبت به دیگران است یا نسبت به خود. پرخاشگری نسبت به خود تحت سه عنوان مورد مطالعه قرار گرفته
Researchers Zahra Mahmoodi (Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، siavash sheikhalizadeh (Advisor)