Research Specifications

Home \اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد ...
Title اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد سلامت در درس علوم تجربی
Type of Research Article
Keywords یادگیری، یادگیری معکوس، سواد سلامت، علوم تجربی.
Abstract مقدمه: یادگیری معکوس رویکردی نوین در نظام­ آموزشی است و علی رغم اینکه امکان اجرای آن در کلاس­های دوره های ابتدایی و درس علوم­تجربی از لحاظ موضوعی، امکانات آموزشی و زمانی فراهم است، استفاده از آن محدود می­باشد لذا مقاله حاضر با هدف تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد سلامت در درس علوم تجربی دوره دوم ابتدایی انجام شد. روش­ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهر بناب بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل اشتغال داشتند. حجم نمونه شامل 44 نفر از دانش آموزان بود که در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم ­بندی شده بودند. ابزار پژوهش پرسش­نامه سنجش سواد سلامت مقتبس از پرسش­نامه منتظری و همکاران (1393) با پایایی 886/0 و آزمون مدادکاغذی با پایایی 722/0 بود و روایی آن­ها پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی و معلمان باسابقه تایید شد. ابتدا، پرسش­نامه و آزمون مداد کاغذی به عنوان پیش­ آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت راهبرد یادگیری معکوس در درس علوم­ تجربی در موضوعات سواد سلامت قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، بر روی هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده ­شد. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که میانگین نمرات دانش آموزانی که روش یادگیری معکوس را دریافت کرده بودند بیشتر از میانگین نمرات دانش­آموزانی بود که از روش سنتی در تدریس استفاده کرده اند. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که روش یادگیری معکوس بر سواد سلامت دانش آموزان موثر بود.
Researchers Neda Najafzadeh Nezamabad (First Researcher)، isa barghi (Second Researcher)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Third Researcher)