Research Specifications

Home \شناسایی مولفه های معلمان ...
Title شناسایی مولفه های معلمان ابتدایی الهام بخش
Type of Research Thesis
Keywords الهام بخشی، معلم ابتدایی، معلم الهام بخش
Abstract عصر حاضر، جایگاه آموزش و پرورش در جوامع بشری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه یافتگی و پیشرفت، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. معلمان، به عنوان ستون های اصلی این نظام، نقشی کلیدی در شکل دهی به نسل های آینده دارند. از این رو، شناسایی و تقویت مولفه هایی که معلمان را الهام بخش می سازند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معلم الهام بخش می تواند با ایجاد حس کنجکاوی و عشق به یادگیری، دانش آموزان را به سمت کشف و خلاقیت هدایت کند. این موضوع به ویژه در مقطع ابتدایی که دانش آموزان در سنین حساس و تأثیرپذیری به سر می برند، از اهمیت بالایی برخوردار است. معلمانی که توانایی الهام بخشی دارند، می توانند تأثیری ماندگار و مثبت بر روی شخصیت، زندگی و آینده شغلی دانش آموزان داشته باشند. با توجه به اینکه تحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته است، این پژوهش با هدف پر کردن این خلأ و ارائه دیدگاه های جدید و کاربردی، اهمیت مضاعفی پیدا می کند. نتایج این تحقیق می تواند به مدیران آموزشی، برنامه ریزان درسی و معلمان کمک کند تا با شناسایی و تقویت مولفه های الهام بخشی، محیط های آموزشی مؤثرتر و جذاب تری را فراهم آورند. این پژوهش به دنبال آن است که با شناسایی مولفه های کلیدی که معلمان را الهام بخش می سازند، به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک کند. نتایج این پژوهش از یک سو بر ضرورت تغییر سمت و سوی مطالبات عمومی از معلمان در تمرکز بر رسیدن به اهداف ملموس آموزشی و در حاشیه انگاشتن نقش تربیتی و مربیگری تاکید می ورزد و از سوی دیگر یادآوری است برای آموزگاران تا با گذر از نقش های ظاهری معلم و تأمل در رسالت های متعالی مربی طرحی نو در تعاملات خویش با شاگردان دراندازند و صیاد فرصت های گرانقدر تاثیرگذاری بر ایشان شوند. وجود معلمان الهام بخش موجب به بار آمدن و به ثمر نشستن شاگردان شاخص و شایسته و نمایان شدن نتیجه الهام بخشی یا همان تاثیرگذاری عمیق ایشان در شاگردان می شود. این پژوهش در پی آن است با تمرکز بر شخصیت و خصوصیات معلمان الهام بخش به الگو پردازی از معلمان الهام بخش با توجه به نظر متخصصین این حوزه به جهت بهره برداری تمامی دغدغه مندان عرصه تعلیم و تربیت بپردازد و بدین واسطه نیز دست اندرکاران تربیتی در مدارس ابتدایی به بازنگری در داشته ها، توان و وظایف اخلاقی- تربیتی معلمان فراخواند. با وجود اهمیت بی بدیل م
Researchers (Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، Behboud Yarigholi (Advisor)