Research Specifications

Home \آسیب شناسی گزینش دانشجو- ...
Title آسیب شناسی گزینش دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان تبریز
Type of Research Thesis
Keywords آسیب شناسی، گزینش، دانشجو- معلمان، دانشگاه فرهنگیان
Abstract معلمان مجریان برنامه های درسی هستند و میزان توانایی آن ها با موفقیت برنامه های درسی رابطه مستقیم دارد. ناتوانی و عدم صلاحیت معلم باعث عقیم ماندن برنامه های درسی می شود . (ملکی، 1391). لذا مراکز تربیت معلم برای اینکه معلمان متخصص و متعهد تربیت کنند، باید برنامه های درسی را که صلاحیت های موردنیاز معلمان را برآورده می کند ارائه دهند، در غیر این صورت عملکرد معلمان مطلوب نخواهد بود (محمدی، 1383). لذا توجه به جذب و انتخاب افرادی که داوطلب ورود به حرفه معلمی هستند از ضروریات برنامه های مراکز تربیت معلم است. به ویژه وقتی اهمیت این موضوع بیشتر می شود که اخراج معلم از حرفه معلمی در نظام آموزش وپرورش نادر است مگر در شرایط بسیار ویژه؛ بنابراین باتوجه به اینکه معلم اصلی ترین اهرم اجرای سیاست ها و برنامه های درسی در نظام آموزشی است؛ علاوه بر این معلم مهم ترین نقش را در دستیابی جامعه به توسعة فرهنگی، اجتماعی سیاسی اقتصادی و در نتیجة آن توسعة انسانی بر عهده دارد، از این لحاظ افرادی را باید برای این حرفه برگزید که توانایی و شایستگی های اولیه را دارا باشند. همچنین دقت در انتخاب افراد شایسته و صلاحیت دار جهت ورود به حرفة معلمی گام نخست در تضمین و ارتقای کیفیت برنامه های تربیت معلم است (سالبرگ ، 2011). از طرفی مشاهدات و تجارب محقق از حضور چندین ساله در حوزه مراکز تربیت معلمشان از برخی انتخاب های ناصحیح افراد برای ورود به مراکز تربیت معلم دارد براین اساس ابزارهای به کاررفته در روند کنونی فقط می تواند امکان شناخت سطحی داوطلبان را فراهم کند به همین دلیل از معایب بی شماری برخوردار است و بازنگری در آن و به طورکلی در فرایند انتخاب افراد شایسته امری ضروری به نظر می رسد؛ لذا پژوهش حاضر در پی شناسایی آسیب های ابزارهای گزینش افراد است و با شناسایی شاخص ها و معیارهای واقعی برای انتخاب افراد ذی صلاح جهت ورود به حرفه معلمی، دست اندرکاران تعلیم وتربیت به ویژه نهادهای وابسته به تربیت معلمان را جهت برنامه ریزی دقیق تر و باکیفیت تر راهنمایی کند در واقع به این دلیل است که این پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش می تواند به سیاست گذاران و برنامه ریزان گزینش و استخدام معلمان و مدیران فرهنگیان استان ها کمک کند.
Researchers (Student)، Behboud Yarigholi (Primary Advisor)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Advisor)