Research Specifications

Home \رابطه جهت گیری هدفی ادراک شده ...
Title رابطه جهت گیری هدفی ادراک شده معلمان و رفتارهای ایذایی در دانش آموزان ابتدایی شهر کرکوک
Type of Research Thesis
Keywords جهت گیری هدفی ادراک شده، رفتارهای مخرب، دانش آموزان
Abstract رفتار تخریبی یا ایذایی، الگوی ماندنی از رفتار است که بیشتر برای دیگران ناراحت کننده است. این اختلال از اختلال های هیجانی/ رفتاری دوران کودکی است که تأثیر منفی عمیقی بر کودک و خانواده می گذارد و مو جب اختلال در کنشوری اجتماعی و آموزشی کودک می گردد (اورچو و همکاران، 2014). از این رو رفتارهای ایذایی به شرایطی اطلاق می شود که در آن پاسـخ هـای هیجـانی و رفتـاری در مدرسـه بـا هنجارهای فرهنگی، سنی و قومی تفاوت داشـته باشـد ، بـه طـوری کـه در عملکـرد تحصـیلی فـرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعی، سازگاری فردی، رفتار در کلاس و سازگاری در محیط کـار نیـز تاثیر منفی می گذارد (باتن و همکاران، 2007). افزایش شیوع اختلال های روانی در کودکان در سال های اخیر به یکی از عوامل بروز نگرانی در مورد بهداشت روانی و تأثیر آن بر رشد و عملکرد کودکان تبدیل شده است. بر این اساس، متخصصان بر اهمیت ارزیابی و درمان به موقع اختلال های روانشناختی تأکید می کنند (محمدلو و همکاران، 1394) در این بین، حدود 45 درصد از اختلال های روانی کودکان و نوجوانان در طبقه اختلال های رفتار ایذایی جای میگیرد (برادلی و مندل، 2005). اختلالات ایذایی به سه بخش اختلال نافرمانی مقابله جویانه، اختلال سلوک و اختلال بیش فعالی تقسیم می شود. در اختلالات مذکور رفتارهایی مانند سرپیچی و مقابله کردن، امتناع از انجام خواسته های بزرگسالان و رفتارهای بینظمی دیده میشود که نیازمند تشخیص و مداخله زودهنگام است (کسلر و همکاران ، 2006). پژوهش های انجام شده در فرهنگ های مختلف نشان داده است درصد قابل توجهی از کودکان سنین مدرسه و قبل از مدرسه دچار اختلال رفتار ایذایی هستند (کهریزی و همکاران، 1394). اغلب کودکان و نوجوانان بـا اخـتلال هـای رفتاری ایذایی، احساسات منفی دارند و با دیگران بد رفتاری مـی کننـد. در بیشـتر مـوارد معلمـان و همکلاسی ها آن ها را طرد کرده، در نتیجه فرصت هـای آموزشـی آنـان کـاهش مـی یابـد (براون و پرسی ، 2014). از سوی دیگر انزوای اجتماعی ایجاد شده این کودکان موجب پرخاشگری هرچه بیشتر آنان میگردد (برون و پرسی، 2007). همچنین پژوهش ها نشان می دهد کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری ایذایی، پایین ترین سطح کنشوری اجتماعی را نشان می دهند و مشکلات بیشتری را در دوست یابی و حفظ آنها دارند و به طور کلی این کودکان با مشکلات اجتماعی زیادی رو به رو
Researchers (Student)، abolfazl farid (Primary Advisor)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Advisor)