Research Specifications

Home \عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء ...
Title عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازار کار
Type of Research Article
Keywords پاسخگویی، پاسخگویی دانشگاهی، بازار کار، اعضای هیئت علمی
Abstract این پژوهش با هدف بررسی عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازار کار انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز به تعداد 750نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 255نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مرور متون، طراحی شد. روایی پرسشنامه بر اساس روایی صوری، نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 0/86به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای بوت استرپ، فریدمن، tمستقل، تحلیل واریانس یکراهه و توکی با استفاده از نرمافزارهای SPSSو PLSمورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای برنامهریزی پاسخگو، برنامه درسی پاسخگو، آموزشهای پاسخگو، پژوهشهای پاسخگو، پایش و ارزیابی پاسخگو بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها تأثیر دارند. متغیر پژوهشهای پاسخگو در رتبه اول و پایش و ارزیابی پاسخگو در رتبه آخر قرار گرفت. بین دیدگاههای اعضای هیئتعلمی برحسب جنسیت و سن (بهجز متغیر برنامهریزی پاسخگو برحسب سن) تفاوت معناداری وجود نداشت. این پژوهش، عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازار کار را در 5عامل و 20زیرعامل نمایان ساخت
Researchers Hassan Ghalavandi (First Researcher)، (Second Researcher)، Abolfazl Ghasemzadeh (Third Researcher)