Title
|
فراتحلیل مداخالت روانشناختی آموزشی و درمانی بر انعطاف پذیری شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
مداخلات روانشناختی، انعطاف پذیری شناختی، فراتحلیل، کودکان و نوجوانان
|
Abstract
|
پژوهش حاضر باهدف ترک ی ب پژوهش ها ی انجام شده درزم ینه تع یی ن اثربخشی مداخالت روانشناخت ی آموزش ی
و درمان ی بر انعطاف پذ ی ری شناخت ی کودکان و نوجوانان ا ی ران ی با روش فراتحل ی ل انجام شده است. جامعه آماری
فر اتحلی ل حاضر پژوهش ها ی در دسترس در رابطه با اثربخش ی مداخالت رو انشناخت ی آموزش ی و درمان ی
بر انعطاف پذ ی ری کودکان و نوجوانان است که در ب ی ن سال ها ی 1392 تا 1402 منتشرشده اند. بر اساس
مالک های تعر ی ف شده ورود و خروج برا ی پژوهش ها ی اولی ه و ن ی ز تحل ی ل حساس ی ت،تعداد 61 اندازه اثر از 43
مطالعه اول ی ه توسط نرم افزار CMA وی را ی ش 2 مورد بررس ی و تحل ی ل قرار گرفتند . یافته ها نشان داد که
اندازه اثر خالصه مدل تصادف ی برابر با 964 /1 بود که ازنظر آمار ی معن ی دار بوده و ب ی انگر اثر مثبت مداخالت
روانشناخت ی آموزش ی و درمان ی بر انعطاف پذ ی ر ی شناخت ی است. همچن ی ن نتا یج نشان داد ب ی ن انواع مداخله، ابزار
پژو هش و سن و جنس ی ت آزمودن ی ها تفاوت معن ی داری وجود دارد . درنتیجه با توجه به اثربخش ی مطلوب
ارائه مداخالت آموزش ی و درمان ی در راستا ی ارتقاء انعطاف پذ ی ر ی شناخت ی کودکان و نوجوانان، پ ی شنهاد می
شود به منظور بهره مندی از مزا یا ی بالقوه آن در طول عمر، به عنوان ی ک ضرو رت ب ی ش ازپ ی ش مورد مالحظه
دست اندرکاران تعل یم و ترب ی ت کودکان و نوجوانان قرار گ ی رد .
|
Researchers
|
(First Researcher)، abolfazl farid (Second Researcher)، Ramin Habibi (Third Researcher)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Fourth Researcher)
|