Research Specifications

Home \رابطه ادراک از محیط کلاس و ...
Title رابطه ادراک از محیط کلاس و کنترل هیجان با سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر واسط عراق
Type of Research Thesis
Keywords ادراک از محیط کلاس، کنترل هیجان، سازگاری تحصیلی
Abstract دوران تحصیلی یکی از موثرترین مراحل در زندگی افراد به شمار می آید. همچنین یکی از دغدغه های نظام آموزشی مواجهه با رفتارهای ناسازگارانه دانش آموزان در مدرسه است (استینبرگ ، 2013). سازگاری، مستلزم هماهنگی رفتارها برای برآوردن نیازهای بیرونی است و برای رسیدن به آن باید هیجانات، تمایلات و نگرش ها را تغییر داد. یکی از جنبه های سازگاری، سازگاری تحصیلی است (سیتراک ، 2007). سازگاری تحصیلی یکی از ابعاد سازگاری روانی- اجتماعی مدنظر پژوهشگران تعلیم و تربیت بوده و به معنای مجموعه واکنش-هایی است که به کمک آن فرد آماده می شود تا پاسخی موزون و هماهنگ با شرایط مدرسه و فعالیت هایی که آن محیط از وی می-خواهد، ارائه دهد (پارامو و همکاران، 2020). میزان سازگاری تحصیلی به مقدار انطباق فرد با شرایط، محیط، انتظارات، درخواست ها و ساختارهای اجتماعی حاکم بر محیط آموزشگاه بستگی دارد. پژوهش ها نشان می دهد، دانش آموزانی که با محیط تحصیلی خود بهتر سازگار می شوند، عملکرد تحصیلی بهتری نیز خواهند داشت (ایلیاس و همکاران، 2009). از طرفی آموزش و پرورش زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که تمام این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی عوامل بسیاری با یکدیگر در تعامل هستند تا یادگیری دانش آموزان حاصل گردد. هر قسمت از این نظام باید به گونه ای آماده شود که شرایط دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر باشد زیرا اگر جزئی از نظام از کار بازایستد، کارایی اجزای دیگر نیز کاهش یافته و صدمه خواهد دید (حیرانی و موسوی، 1401). در این میان جو حاکم بر کلاس و چگونگی درک و تفهیم از آن از اهمیت فراوانیبرخوردار می باشد. ادراک محیط کلاس، دلالت دارد بر ادراک های دانش آموزان که بازتابی از هنجار، مفروضات و باورهایی است که در مدرسه و کلاس به عنوان فرهنگ و جو موجود نهفته است (علاقه بند، 1385).منظور از ادراک محیط کلاس، ادراک یا برداشتی است که دانش آموز از ویژگی های مختلف روانی_اجتماعی کلاس خود دارد (حیرانی و موسوی، 1401). بررسی ها نشان می دهد که توجه به محیط و فضای کلاسی می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت و سازگاری تحصیلی دانش آموزان داشته باشد (واکسمن و همکاران، 2003؛ السادات خالقی و همکاران، 1400). همچنین
Researchers (Student)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Primary Advisor)، Jafar Bahadorikhosroshahi (Advisor)