Title
|
الگوی آموزش باکیفیت در کلاس های متراکم: نظریه ای داده بنیاد
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
آموزش باکیفیت تراکم دانش آموزان اندازه کلاس
|
Abstract
|
پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی آموزش باکیفیت در کلاس های متراکم دانش آموزان ابتدایی شهر قزوین انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش نظریه مبنایی از نوع سیستماتیک استفاده شده است. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند آمیخته (ترکیبی از نمونه گیری نظری، گلوله برفی و ملاک مدار) بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان پژوهش، اساتید صاحب نظر این حوزه، مدیران و معلمان دوره اول و دوم ابتدایی، مدیران و کارشناسان مسئول دوره اول و دوم ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان قزوین و نواحی یک و دو، سرگروه ها و راهبران آموزشی بودند. نمونه گیری و مصاحبه های نیمه ساختاریافته تا زمانی ادامه یافت که تجزیه وتحلیل و اکتشاف داده ها پس از 19 مصاحبه به اشباع نظری رسید. جهت اطمینان پذیری پژوهش از راهبردهای بررسی توسط اساتید متخصص و بررسی توسط مشارکت کنندگان استفاده شده است. درنهایت 23 مقوله اصلی شناسایی شدند. تبدیل کلاس درس به اجتماع یادگیری اخلاقی به عنوان پدیده محوری شناخته شد. سایر مقوله ها در 5 بُعد اصلی (شرایط علّی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها) دسته بندی شدند و روابط بین آن ها در قالب مدل پارادایمی ترسیم و ارائه شد. با توجه به یافته ها، مفهوم محوری اجتماع یادگیری اخلاقی و ظرفیت آموزش اجتماعی از طریق ارتباطات متقابل کنشگران اصلی مطرح شد که در رابطه ای پویا با یکدیگر می باشند و آموزش باکیفیت مستلزم درک تأثیرات توأمان و مجزای آن ها است.
کلیدواژه ها
|
Researchers
|
(First Researcher)، Behboud Yarigholi (Second Researcher)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Third Researcher)
|