Title
|
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر توانایی های شناختی، حمایت تحصیلی، و شیفتگی تحصیلی دانش آموزان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
یادگیری خودتنظیمی، تواناییهای شناختی، حمایت تحصیلی، شیفتگی تحصیلی
|
Abstract
|
مدرسه بزرگترین محیط اجتماعی است که دانش آموزان از سنین پایین وارد این محیط میشوند و نخستین ارتباطات خود را در آن آغاز میکنند و در اجتماعی شدن دانش آموزان، دوستیابی و بهبود توانمندیهای شناختی بسیار مؤثر است (واتسون و همکاران، 2021). یادگیری یکی از زیربنایی ترین اهداف آموزش و پرورش میباشد. متخصصان تعلیم و تربیت همواره سعی کردهاند که شرایطی را فراهم آورند تا یادگیرندگان بالاترین کارایی تحصیلی را از خودشان نشان بدهند. بنابراین شناسایی متغیرهای تاثیرگذار درعملکرد تحصیلی فراگیران از اهمیت بسیاری برخوردار است (خاورزمینی و همکاران، 1402). یکی از این عوامل تأثیرگذار توانمندی شناختی است. توانمندیهای شناختی، توانایی پردازش ذهنی است که فرد به تنظیم مجدد منابع ذهنی در نتایجی متناوب میپردازد و نتیجه درگیری چند سیستم شناختی است که از نظر معنایی و اجرایی برای تفکر بسیار مهم است. توانایی شناختی توانایی فرد برای نشان دادن پاسخ های مناسب در مواجهه با شرایط جدید است که در انجام فعالیتهای زندگی روزمره بسیار مهم است. همچنین تواناییهای شناختی به یادگیری در دامنه های پیچیده و بدساختار اشاره دارد که بیانگر اکثر موقعیتها در زندگی واقعی است (یداللهی و همکاران، 1400).
از دیگر مؤلفه های تأثیرگذار بر آموزش و یادگیری حمایت تحصیلی است. حمایت به عنوان یک عامل محیطی نقش مهمی را در زندگی دانش آموزان ایفا میکند. گرچه در مسیر زندگی، همواره انسانها نیازمند حمایت هستند، اما نوع حمایتها به مقتضای دوره های زندگی تغییر میکند. بر این اساس، در دوران دانش آموزی که مهمترین وظیفه افراد انجام موفقیت آمیز فعالییت های تحصیلی است، حمایت از اهمیت زیادی برخوردار میگردد. در عرصه تحصیل در مدرسه، حمایت اجتماعی به عنوان حمایت تحصیلی شناخته می شود. مهیاکردن هر منبعی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب افزایش میزان اشتیاق، شیفنگی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان گردد، حمایت تحصیلی به حساب می آید (بریمانی و هاشمی، 1400). شیفتگی تحصیلی یکی از سازه های روانشناسی مثبت نگر میباشد و احساس ذهنی مثبتی است که در آن فرد با سطحی از مهارت با تمرکز، کامل غرق در فعالیتی چالش انگیز با برانگیختگی بالا میشود. شیفتگی یکی از روشهای مؤثر در تشویق انگیزه مثبت مداوم و درونی در فرد است و به همین دلیل، کاربرد شیفتگی برای بسیاری از جنبه های زندگی و یک
|
Researchers
|
(Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، Gholamreza Golmohammad Nazhad Bahrami (Advisor)
|