Research Specifications

Home \چالش های ناشی از مغایرت ...
Title چالش های ناشی از مغایرت انتظارات والدین با برنامه درسی در دوره ابتدایی: واکاوی تجربیات معلمان
Type of Research Article
Keywords انتظارات والدین, برنامه درسی, چالش های معلمان, دوره ابتدایی.,
Abstract هدف مطالعه حاضر واکاوی تجربیات معلمان از چالش­های ناشی از مغایرت انتظارات والدین با برنامه درسی مصوب در دوره ابتدایی می­باشد که به روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی انجام گرفت. مشارکت کنندگان پژوهش، شامل 3200 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تبریز می­باشند. روش نمونه گیری این پژوهش هدفمند ملاک مدار است که بدین منظور معلمانی که دارای ملاک های سابقه تدریس حداقل 5 سال و دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بودند انتخاب و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری (15نفر) این نمونه گیری ادامه پیدا کرد و بوسیله مصاحبه نیمه­ساختار­یافته عمیق به بررسی تجارب آنان از چالش­های ناشی از مغایرت انتظارات والدین با برنامه درسی پرداخته شد و با روش هفت مرحله­ای کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت که در 5مضمون اصلی مقوله بندی شدند که عبارتند از: انتظار فردی سازی آموزش، انتظارات مغایر در خصوص تکالیف، انتظارات مغایر در خصوص شیوه تدریس، انتظارات مغایر در خصوص محتوای کتاب و انتظارات مغایر در خصوص ارزشیابی. نتایج پژوهش نشانگر تحمل فشارهای وارده از سوی والدین بر معلمان دوره ابتدایی و ضرورت توجه به آگاه سازی والدین نسبت به آیین­نامه و ضوابط حاکم بر برنامه درسی و تقویت جایگاه و نقش معلمان در اذهان عمومی می­باشد.
Researchers Behboud Yarigholi (First Researcher)، Zahra Abolghasemi (Second Researcher)، Sirous Asadian (Third Researcher)