|
Title
|
ادراک معلمان زبان عربی از رهبری یادگیری محور و نقش آن بر فرهنگ یادگیری سازمانی و عملکرد آنان در مدارس متوسطه استان المثنی
|
|
Type of Research
|
Thesis
|
|
Keywords
|
رهبری یادگیری محور، فرهنگ یادگیری سازمانی، عملکرد شغلی
|
|
Abstract
|
در سال های اخیر، نظام های آموزشی در سراسر جهان با فشارهای فزاینده ای برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان و تقویت ظرفیت های حرفه ای معلمان مواجه شده اند. در این میان، نقش رهبری آموزشی به عنوان یکی از عوامل کلیدی در شکل گیری محیط های یادگیری مؤثر و پویا مورد توجه ویژه قرار گرفته است. به ویژه، رهبری یادگیری محور به عنوان رویکردی نوین که بر اولویت دهی به یادگیری دانش آموزان، حمایت از توسعه حرفه ای معلمان و ایجاد فرهنگ یادگیری سازمانی تأکید دارد، در ادبیات بین المللی آموزش و پرورش جایگاه محکمی یافته است (هالینجر و هیک، 2010). مدیران مدارس باعث ایجاد انگیزه دانش آموزان و سایر کارکنان در محیط آموزشی می شوند (قهرمانی و همکاران، 1403). رهبری یادگیری محور از سبک های رهبری است که در یادگیری و انگیزش دانش آموزان و معلمان تاثیر می گذارد (زانگ و همکاران ، 2022). رهبری یادگیری محور به عنوان تلاش های آگاهانه برای الهام بخشیدن، راهنمایی، هدایت، حمایت و مشارکت در یادگیری معلم با هدف افزایش دانش حرفه ای وی، بهبود یادگیری دانش آموزان و ارتقای اثربخشی مدرسه تعریف شده است (فقیرنژاد و همکاران، 1403). رهبران یادگیری محور، ظرفیت مدرسه برای یادگیری مستمر، عمیق و روشن دانش آموزان و معلمان را فراهم می اورند (کولوفاس و هالینجر، 2020). این رهبرای اطمینان حاصل می کنند که چشم انداز و ماموریت مدرسه با مشارکت ذی نفعان مدرسه و در میان آن ها ایجاد شده است. آن ها همچنین مطمئن می شوند منابع اطلاعاتی مختلفی که یادگیری دانش آموزان را تعالی می بخشد در چشم انداز و اهداف مدرسه پیش بینی شده اند (مورفی و همکاران ، 2006). در این میان با توجه به دگرگونی های مهمی که در نظام های آموزشی روی داده است، توجه به فرهنگ سازمانی بیش از پیش اهمیت یافته است و در این بین نقش مدیران و رهبران آموزشی برای موفقیت و نیل به هدف ها از ضروریات انکارناپذیر در نظام آموزشی تبدیل شده است. پژوهش ها به نقش مدیران در موفقیت مدارس تاکید کرده اند (لوئیس و همکاران، 2010). مطالعه سامونس و باکوم (2011)، نشان داد که رهبری منجر به ایجاد جو رفتاری سازنده، انگیزش مثبت یادگیرندگان و فرهنگ یادگیری می شود که نتیجه آن، تغییرات مثبت در دانش آموزان و بهبود عملکرد معلمان به طور کلی است. فرهنگ یادگیری جزئی از فرهنگ سازمانی و مجموعه ای از نگرش ها، ارزش ها
|
|
Researchers
|
(Student)، Abolfazl Ghasemzadeh (Primary Advisor)، Rouhollah Mahdiuon (Advisor)
|