مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی تاثیر تزریق داخل ...
عنوان بررسی تاثیر تزریق داخل تخمدانی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در جوان سازی تخمدان موشهای منوپوز و از سرگیری فرآیند تخمک گذاری
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها جوانسازی تخمدان، پلاسمای غنی از پلاکت، یائسگی زودرس، ناباروری
چکیده منوپوز بعنوان یکی از مهمترین نارسایی های باروری تلقی شده و تحت تاثیردلایل مختلفی من جمله سن، مصرف برخی داروها و عوامل مختلف دیگر رخ می دهد. برای مقابله با منوپوز در سال های اخیر روشهای متنوعی پیشنهاد شده است که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف خود می باشند. جوانسازی تخمدان امروزه جایگاه ویژه ای را در تحقیقات مرتبط با ناباروری به خود اختصاص داده و محققان در صدد بازگرداندن چرخه ی رشد و نمو فولیکولی طبیعی در تخمدان هستند. در این طرح پژوهشی برای رسیدن به این هدف با استفاده از مدل آزمایشگاهی، موش های صحرایی با سن تقریبی 7 الی 8 هفته و با وزن میانگین 200 گرم استفاده خواهند شد که طی 15 روز تزریق VCD درون صفاقی در آنها القای منوپوز صورت خواهد گرفت. پس از تایید بروز منوپوز توسط روشهای بافت شناسی و سنجش سطوح هورمونی، از عصاره خونی غنی از پلاکت (PRP) استخراج شده از موش ها در غلظت های مختلف توسط تزریق مستقیم به بافت تخمدان استفاده خواهد شد. سپس موشهای مورد تزریق به مدت 4 هفته به طور مداوم از منظر فعالیت مجدد چرخه-ی رشد و نمو فولیکولی بررسی خواهند شد. پس از حصول اطمینان از نتیجه بخش بودن آزمایشات و جهت ارزیابی توان باروری، موش های ماده جهت جفت گیری با موشهای نر نگهداری خواهند شد و پس از سپری شدن دوران بارداری در زمان زایمان تعداد و وزن موش های به دنیا آمده مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
پژوهشگران شاهین احمدیان (دانشجو)، محمد پاژنگ (استاد راهنما)، مهدی مهدی پور (استاد راهنما)، محمد نوری (استاد مشاور)، سعید نژاوند (استاد مشاور)