مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی فعالیت های بیولوژیکی ...
عنوان بررسی فعالیت های بیولوژیکی عصاره حاصل از گلسنگ های Ramalina sinensis jatta و Umbilicaria Americana و کاربرد آن ها درحذف آلاینده های آب با مکانیسم های Phytoremediation
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها Ramalina sinensis jatta، Umbilicaria Americana، آلاینده ها، حذف، پالایش.
چکیده گلسنگ حاصل همزیستی یک نوع قارچ (آسکومیست ها یا بازیدیومیست ها) و شریک جلبکی (جلبک سبز یا سبز آبی) می باشد. گلسنگ ها دارای اشکال رویشی بوته ای، برگی، پوسته ای، ژلاتینی و فلسی هستند. تاکنون بیش از 17000 گونه گلسنگ در جهان شناسایی شده است که کاربرد های بسیاری نیز از انواع مختلف گلسنگ ها گزارش شده است. گلسنگ ها می توانند مواد و رسوبات خشک و مرطوب را از اتمسفر جذب کنند همچنین گلسنگ ها دارای حد تحمل بالایی نسبت به انواع مختلف آلاینده ها از جمله ترکیبات نیتروژن دار مانند NO2- و NO3- در ساختار خود هستند. بررسی و مطالعات کتابخانه ای نشان داده است که تا بحال هیچ گونه مطالعات فیتوشیمیایی و گیاه پالایی از گلسنگ های Ramalina Sinensis Jatta و Umbilicaria Americana گزارش نشده است. در این مطالعه گلسنگ های مورد نظر از منطقه جنگل فندقلو و جنگل بیشه زار جمع آوری شدند و پس از جدا کردن اندام های زائد و تمیز کردن برای بررسی در گیاه پالایی و حذف یون نیترات از آب مورد استفاده قرار گرفتند بدین صورت که گلسنگ های مورد نظر تحت شرایط کنترل شده مختلف از قبیل تغییر غلظت یون نیترات، کنترل زمانی، تغییر pH محلول مورد بررسی، تکرار پذیری، تغییر مقدار گلسنگ و تاثیر حضور یون های مزاحم مورد بررسی قرار گرفت و عصاره حاصل از این گلسنگ ها جهت بررسی خواص بیولوژیکی از قبیل بررسی خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی مورد استفاده قرار گرفتند که در نهایت نتایج حاصل جمع آوری و تفسیر شدند.
پژوهشگران محمد خلیلی شرفه (دانشجو)، بیوک حبیبی (استاد راهنما)، علیرضا امانی قدیم (استاد راهنما)، حسین هاشم پور (استاد مشاور)