مشخصات پژوهش

صفحه نخست /استخراج عصاره ریشه ریواس( ...
عنوان استخراج عصاره ریشه ریواس( Rheum ribes) و شناسایی ترکیب طبیعی کریسوفانول در عصاره وسنتز برخی مشتقات سیلیله ترکیبات فنولی و تهیه نانوذرات برخی از فلزات
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کریسوفانول ، استخراج عصاره، ریواس، نانوذرات فلزی
چکیده ریواس(Rhubarb) گیاهی چند ساله از خانواده هفت بندان (polygonaceae) و بومی آسیا است که از سده شانزدهم میلادی در اروپا کشت می‏شود. به صورت طبیعی و دیمی رشد می‏کند و در مناطقی که گل لاله وجود دارد این گیاه نیز رشد می‏کند. بیشتر در مناطق کوهپایه و سردسیر رشد می‏کند و به آبیاری نیاز ندارد. فصل برداشت ریواس در بیشتر مناطق ایران فروردین ماه است. نوشته ها حاکی از آن است که این گیاه پیش از میلاد مسیح در چین به عنوان دارو مصرف می‏شده است. ریواس در ایران در دامنه بینالود و کوهستان های آذربایجان و بلندی‏های البرز در شمال تهران و هم‏چنین در کوه‏های روستای روباط ترک می روید. این گیاه شامل 60 گونه است . Rheum ribes یکی از گونه های وسیع ریواس می‏باشد که در ارتفاع 1800 تا 2800 متر در ارتفاعات ترکیه رشد می‏کند. این گونه در زبان محلی در بخش هایی از ترکیه و ایران با نام uchgun یا uchgon یا iskkin شناخته می شود.]1-4[. ترکیب کریسوفانول را از ریشه گیاه ریواس با امکانات موجود در دانشگاه تهیه کرده و مشتقات تری اتیل سیلیل کلراید، ترشیو بوتیل دی متیل سیلیل کلراید، وینیل دی متیل سیلیل کلراید در حضور باز تری اتیل آمین و حلال THF خشک و بدون کاتالیزور در دمای محیط انجام خواهد گرفت.در ادامه با نمونه برداری از گیاه ریواس خواص آن در جداسازی فلزات موجود در انواع ترکیبی آن به صورت نانو، آزمایش و مورد بررسی قرار خواهیم داد. مشخصات نانوذرات سنتز شده با روش های مختلفی چون میکروسکوپی الکترونی عبوری، طیف سنجی ماورای بنفش و FTIR تعیین و مورد تأیید قرارخواهند گرفت .
پژوهشگران مرتضی معبودی جهانگیری (دانشجو)، حسین هاشم پور (استاد راهنما)، محمد قلعه اسدی (استاد راهنما)، مهرداد مهکام (استاد مشاور)