مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بهبود خواص فوتوکاتالیستی ...
عنوان بهبود خواص فوتوکاتالیستی کادمیم سولفید در اثر دوپه کردن آن با هولمیم و مقایسه خواص فوتوکاتالیستی این ترکیبات با دوپه مشابه از ساماریم
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها فوتوکاتالیست، نانو کادمیم سولفید، هولمیوم
چکیده در کار پژوهشی حاضر، نانوذرات کادمیم سولفید دوپه شده با درصدهای مختلفی از هولمیم، به روش هیدروترمال بطور موفقیت آمیز سنتز گردید. ویزگی های این محصولات با روش های XRD ، SEM ، EDX ، DRS و UV-Vis مورد بررسی قرار گرفتند. کارایی فوتوکاتالیستی ترکیبات سنتز شده، با معیار حذف ماده رنگزای آلی راکتیو قرمز 43 تحت تابش نور مرئی مورد بررسی قرار گرفت که بیشترین راندمان رنگ زدایی، در نمونه دوپه شده 8 درصد از هولمیم به دست آمد. بازده تخریب ماده رنگزای آلی در 100 میلی لیتر از محلول به غلظت 30 میلی گرم در لیتر در حضور نمونه دوپه شده حاوی 8 درصد از هولمیوم بیش از 98 درصد بود.وقتی یونHo3+در شبکهCdSدوپه می شود، به عنوان یک حدواسط برای انتقال بار سطحی در داخل شبکه عمل کرده و موجب افزایش تولید آنیون رادیکال فعال سوپر اکسید به عنوان عامل اصلی تخریب رنگ می شود.علاوه بر این، تاثیر حضور انواع روبنده های رادیکال و میزان بازدارندگی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادند کهI- ، CO32- ، S2O32- و هیدروکینون دارای خاصیت بازدارندگی قابل توجه در مقابل فعالیت فتوکاتالیستی کادمیم سولفید دوپه شده هولمیم بودند اما در حضور 1- بوتانول و SO42- این خاصیت کمتر دیده می شد.
پژوهشگران بهزاد سلطانی دهخوارقانی (نفر اول)، علیرضا امانی قدیم (نفر دوم)، یونس حنیفه پور (نفر سوم)، حسن هدایی (نفر چهارم)