مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تعیین غلظت ایندول آلکالوئیدها ...
عنوان تعیین غلظت ایندول آلکالوئیدها در اکوتیپ های مختلف گیاه دارویی پروانش و بررسی برهمکنش آنها با ژنهای در گیر در سرطان پروستات
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها ویندولین، پروانش، سرطان پروستات، بیان ژن
چکیده سرطان پروستات رایج ترین نوع سرطان در پستانداران می باشد. به طور تقریبی یک هشتم مردمان در جهان تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد. به دلیل اینکه وین بلاستین و وین کریستین داروهای ضد توبولینی هستند، در طول میتوز در مرحله متافاز با اتصال به پروتئین توبولین باعث سرکوب تشکیل دوک میکروتوبول و در نتیجه جلوگیری از تقسیم سلولی و مرگ سلولی می شوند، بنابراین، این دو ماده برای درمان انواع سرطان ها می تواند موثر واقع شود. این آلکالوئیدها در توانایی سلولها برای سنتز DNA و RNAمداخله می کنند. وینکا آلکالوئیدها داروهای بالینی کارآمدی هستند که در ترکیب باهم می توانند برای درمان بیماریهایی چون سرطان بیضه و پستان، سرطان گردن و سر (وین بلاستین) و یا در درمان بیماری Hodgkin در نوزادان، Leukemia (سرطان سلولهای سفید خون) ، Lymphom (سرطان سلولهای لنفاوی و لنفوسیتها) ،انواع سرطان کلیه و درمان Langerhans cell histocytosis (LCH) (وین کریستین) استفاده می شود.
پژوهشگران صبا شرکت خبازی (دانشجو)، علیرضا تاری نژاد (استاد راهنما)، حسن حیدری (استاد راهنما)، حمید محمدی (استاد مشاور)، اسماعیل ابراهیمی (استاد مشاور)