مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تهیه و بررسی ترکیبات جدید ...
عنوان تهیه و بررسی ترکیبات جدید سیلیسیوم دار فروسن
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها ترکیبات آلی فلزی، فروسن، سیلیل فروسن
چکیده شیمی آلی فلزی را به شیمیدان انگلیسی ، « فرانکلند » (کاشف هلیم) نسبت می دهند . نخستین ترکیب آلی- فلزی که دارای پیوند مستقیم σ فلز - آلکیل بود ، به طور اتفاقی توسط این دانشمند در سال 1849 تهیه شد . در آن زمان فرانکلند در مورد اثبات وجود رادیکالهای آلی بود و تصور می کرد که اگر ید را از اتیل یدید بوسیله فلز روی جدا کند ، رادیکال اتیل تهیه می شود . اما به جای رادیکال اتیل ، مایع فرار و بی رنگی تولید شد که جرم مولکولی آن با بوتان مطابقت می کرد . این ترکیب ، دی اتیل روی بود . این آزمایش ، اساس روشی برای تهیه ترکیبات آلکیل روی بود و این ترکیبات آتشگیر تا قبل از کشف واکنشگرهای گرینیارد در سال 1900، به عنوان عوامل آلکیل کننده استفاده می شد . در سال 1890، تترا کربونیل نیکل بطور اتفاقی توسط "موند " کشف شد. از دیگر کشفیاتی که در توسعه شیمی آلی – فلزی تاثیر عمیقی داشت ، می توان کشف فروسن در سال 1951 و کشف فرآیند زیگلر در سال 1953 را نام برد. در اوایل قرن پیش ، شیمیدان فرانسوی گرینیارد ، روش مناسبی جهت تهیه ارگانو منیزیم هالید را توسعه داد ، بطوری که بزودی بجای ترکیبات آلی روی به عنوان حد واسط ، در سنتز ترکیبات آلی مورد استفاده قرار گرفت . بطور کلی ، شباهت ترکیبات آلی فلزی از نظر خواص فیزیکی به ترکیبات آلی در مقایسه با ترکیبات معدنی بیشتر است . در این کار پژوهشی برخی از انواع ترکیبات سیلیسیوم دار تک و دو استخلافی فروسن سنتز و مورد شناسائی کامل قرار گرفت
پژوهشگران عبدالرحیم عباس زاد رفیع (دانشجو)، عبدالرضا ابری (استاد راهنما)، محمد قلعه اسدی (استاد مشاور)