مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی توزیع بیولوژیکی کمپلکس ...
عنوان بررسی توزیع بیولوژیکی کمپلکس نشاندار سازی شده پورفیرینی با رادیونوکلید گالیم-67 بر روی نانو سیلیلیکای MCM-41 عاملدار شده به عنوان یک عامل تصویربرداری هسته ای بر روی موش اسپراگ داولی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کمپلکس نشاندار سازی شده پورفیرینی، نانو سیلیلیکا ، تصویربرداری هسته ای
چکیده به سبب خواص تشخیصی برجسته رادیو ایزوتوپ های گالیوم ، یکی از مهم ترین اعضا خانواده پورفیرین ها با گروه های عاملی کربوکسیلیک اسید با رادیو ایزوتوپ گالیوم-67 نشاندار خواهد شد و اطلاعات بیولوژیکی آن از قبیل ضریب تقسیم، کنترل کیفی، مطالعات پراکنش بافتی در انواع موش های صحرایی وحشی و نمودار های زمان / زوال برای ترکیب نشاندار در ارگان های زنده در مقایسه با کاتیون گالیوم آزاد مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. سپس جهت رسانش هدفمند این ترکیب نشاندار، این دارو بر روی میزبان MCM-41 عامل دار شده با گروههای آمین از طریق واکنش کمپکلس شدن تثبیت و اطلاعات بیولوژیکی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ارزیابی بیولوژیکی [67Ga]- @Po-NH-R-MCM-41 در مدل های حیوانی صورت می گیرد. با توجه به تجمع کمپلکس تثبیت شده بر روی سیلیکای نانوپور MCM-41 عاملدار شده در اندام های حیوان آزمایشگاهی، نحوه دفع و بررسی دزهای تابش تحمیلی ، این رادیوداروی تثبیت شده می تواند به عنوان یک کاندیدای احتمالی برای کاربردهای تصویربرداری تومور و مطالعات آینده SPECT مطرح گردد. نیمه عمرهای فیزیکی نوکلئیدهایی که معمولاً در پزشکی هسته ای بکار می روند بخوبی شناخته شده اند ولی رفتار بیولوژیکی و زمان حضور مولکول که در آن ردیاب وجود دارد بخوبی مشخص نشده است. در این پایان نامه هدف اصلی بررسی اثر تثبیت کمپلکس پورفیرینی حاوی گالیوم -67 بر روی نانو ماده MCM-41 عاملدار شده و بررسی توزیع بیولوژیکی این ترکیب نانو لوله ای در بدن حیوانات آزمایشگاهی می باشد.
پژوهشگران فاطمه اسدی (دانشجو)، سید یوسف فضائلی حسینی نژاد (استاد راهنما)، سیمین نامور آغداش (استاد راهنما)، سارا غفاریان ورجوی (استاد مشاور)، سیمین جانی تبار (استاد مشاور)