مشخصات پژوهش

صفحه نخست /طراحی و مشخصه یابی داربست های ...
عنوان طراحی و مشخصه یابی داربست های نانوکامپوزیتی بیواکتیو بر پایه پلی هدرال الیگومریک سیلسسکیوکسان (POSS) جهت تمایز استئوبلاستی سلولهای بنیادی مشتق از بافت آدیپوز با امکان استفاده در بازسازی بافت استخوان
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها POSS، نانوکامپوزیت بیواکتیو، مهندسی بافت استخوان
چکیده مشکلات اسکلتی عضلانی معمولترین علل ناتوانی فیزیکی در دنیاست. بیماری های دژنراتیو، عفونت شدید، تروما و برداشتن تومورها میتواند منجر به ضایعات غیرقابل ترمیم در استخوان و سایر بافت های یکپارچه گردد. گزینه های درمانی رایج برای استخوان اثربخشی محدودی نشان میدهند اگرچه گرافت های استخوانی اتولوگوس بعنوان گلد استاندارد با بهترین نتایج در نظر گرفته میشوند، محدودیت های قابل توجهی شامل در دسترس بودن محدود بافت های دنور و بروز اختلال در ناحیه دهنده را نمیتوان نادیده گرفت. گرافت های استخوانی از طریق مهندسی زیستی و دستیابی به اسکلت ایده آل از بیوکامپوزیتی با زیست سازگاری بالا و خواص مکانیکی برتر با قابلیت دستکاری خواص سطحی (نانوتوپوگرافی) که قادر به شبیه سازی بخش های آلی و غیر آلی بافت استخوانی باشد، امروزه مورد توجه ویژه محقیقن قرار گرفته است. در پژوهش پیشرو، ما قصد داریم تا الحاق نسبت های مختلفی از زئولیت، بعنوان جزئی از اجزای معدنی تشکیل دهنده استخوان طبیعی، در ساختار POSS-zeolite امکان تولید نانوکامپوزیت بیواکتیو را برای کابردهای مهندسی بافت استخوان فراهم کنیم. چنین نانوکامپوزیت حاوی زئولیت ممکن است بتواند شبیه سازی مناسبی از جزء معدنی و ساختار نانو و میکروی استخوان طبیعی را به معرض نمایش گذاشته و ویژگی هایی نظیر اتصال، تکثیر و تمایز سلولهای بنیادی به سمت سلولهای استخوانی را بهبود بخشد [30-32]. در این مطالعه POSS-zeolite در شرایط آزمایشگاهی سنتز شده و سپس خصوصیات ان توسط ,FT-IR ,XRD ,SEM HNMR و DLS بررسی میگردد. نهایتا تکثیر و تمایز سلولهای بنیادی مزانشیمی به سمت سلولهای استخوانی بر روی این بیومتریال مورد ارزیابی قرار می گیردد.. لذا با موفقیت در این پروژه شرایط برای دستیابی به ایمپلنتی ایده آل جهت کابردهای مهندسی بافت استخوانی و دندانی فراهم خواهد شد.
پژوهشگران لیلا باقری (دانشجو)، نصرت اله ضرغامی سلطان احمدی (استاد راهنما)، حسن ولی زاده (استاد راهنما)، ابوالفضل برزگری (استاد مشاور)، کاظم دیندار صفا (استاد مشاور)