مشخصات پژوهش

صفحه نخست /سنتز و شناسایی کمپلکس های ...
عنوان سنتز و شناسایی کمپلکس های برخی فلزات واسطه سری اول لیگاندهای چنددندانه ی S,N- و N,N- دهنده مشتق از پیرازول و بررسی خواص آنها
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کمپلکس ، لیگاندهای چنددندانه ، پیرازول
چکیده امروزه شیمی کئوردیناسیون لیگاندهای برپایه ی پیرازول توسعه ی فراوانی یافته است و بسیار مورد توجه واقع شده است. ساختار مناسب و پایداری بالای پیرازول ها و توانایی دپروتونه شدن این ترکیبات باعث شده است که به عنوان یک هسته دوست قوی، در واکنشهای جانشینی عمل نماید و از این خاصیت می توان در طراحی لیگاندهای جدید استفاده نمود. کنترل آسان خواص الکترونی و فضایی لیگاندهای بر پایه ی پیرازول با تغییر استخلاف ها از مزیت مهم این لیگاندها می باشد. کمپلکس های فلزات با لیگاندهای ساده پیرازول به علت مدل های متفاوت کئوردیناسیون مورد توجه بسیاری واقع شده است. در تحقیقات قبلی صورت گرفته برروی مشتقات پیرازولی بیشتر بر روی سنتز و شناسایی این ترکیبات تاکید صورت گرفته است، در حالیکه این ترکیبات بعلت دارا بودن گروه هتروسیکل پیرازول که کاربردهای بسیار مهم و گسترده ای در زمینه های مختلف دارد میتواند بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. لیگاندها و کمپلکس های فلزی بر پایه ی پیرازول با تنوعی که میتوانند در نوع استخلاف ها، اتم های دهنده و نوع اتمهای فلزی داشته باشند می توانند بطور گسترده در زمینه های بیولوژیکی همچون کاربردهای ضد سرطان، ضد تومور، ضد باکتری و ضد قارچی، کاربردهای آنتی اکسیدانی و همچنین کاربردهای کاتالیستی و نوری مورد استفاده قرار گیرند . .
پژوهشگران منیره قربانپورشکرابادی (دانشجو)، ام لیلا مولوی (استاد راهنما)، بهزاد سلطانی دهخوارقانی (استاد راهنما)، الناز مهدی زاده اقدم (استاد مشاور)، علی شایان فر (استاد مشاور)