مشخصات پژوهش

صفحه نخست /استخراج فاز جامد مغناطیسی ...
عنوان استخراج فاز جامد مغناطیسی داروی ضد ویروس داکلاتاسویر از میعانات بازدم نفس قبل از اندازه گیری به روش اسپکتروفلوریمتری
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها داکلاتاسویر؛ استخراج فاز جامد مغناطیسی؛ اسپکتروفلوریمتری؛ میعانات بازدم نفس
چکیده با توجه به شیوع بیماریهای ویروسی و به تبع آن لزوم مصرف داروهای ضد ویروسی ضروری به نظر می رسد. همچنین پایش دقیق غلظت این داروها برای پاسخ بهتر به درمان مورد نیاز می باشد. در این کار پژوهشی داروی داکلاتاسویر مورد آنالیز قرار می گیرد. این دارو برای درمان بیماری هپاتیت C استفاده می شود. هپاتیت C یکی از علل مهم بیماری های کبدی در جهان به شمار می آید. میزان شیوع این بیماری در کل حدود 1/0 درصد در سطح دنیا می باشد یعنی حدود 1/71 میلیون نفر در سراسر دنیا آلوده به این ویروس می باشند. از آنجایی که این بیماری یک بار سلامتی چشم گیری را به جامعه تحمیل می نماید و از طرفی در صورت عدم درمان موجب بیماریهای خطرناکی مانند سیروزکبدی و نهایتأ سرطان کبدی می گردد، بنابراین نیاز به درمان سریع و پایش درمانی آن ضروری به نظر می رسد. از زمان تایید داروهای ضد ویروسی در درمان این بیماری نتایج درخشانی بدست آمده است . بنابراین آنالیز این دارو اهمیت زیادی داشته و از آنجایی که داروهای ضد ویروسی در کنار فوایدیشان یکسری معایبی نیز دارند و از طرفی اکثر موارد این داروها یک پنجره درمانی باریکی دارند یعنی بین غلظت درمانی و سمی اینها فاصله کمی وجود دارد و به همین دلیل نیاز به پایش و نظارت دقیق در این مورد احساس می گردد. در اکثر موارد از نمونه های خونی بدین منظور استفاده می گردد. نمونه های سرم و پلاسما ماتریکس پیچیده ای دارند و حاوی پروتئین های زیادی می باشند که معمولا قبل از آنالیز جهت جلوگیری از مزاحمت پروتئین ها بایستی عمل ترسیب صورت پذیرد. از این گذشته جمع آوری نمونه های پلاسما و سرم جز روش های تهاجمی محسوب می گردند. در مقابل این نوع نمونه-ها، می توان نمونه میعانات بازدم نفس را جایگزین کرد. زیرا مزایای زیادی نسبت به نمونه های قبلی داردکه عبارت است از روش غیرتهاجمی نمونه گیری، تهیه راحت و بدون دردسر نمونه، عدم نیاز به اپراتور ماهر جهت نمونه گیری و ماتریکس ساده نمونه.
پژوهشگران زهرا حسن زاده اندریان (دانشجو)، مریم خوب نسب جعفری (استاد راهنما)، حسن حیدری (استاد راهنما)، امیر عباس متین (استاد مشاور)