مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی محاسباتی مکانیزم کاهش ...
عنوان بررسی محاسباتی مکانیزم کاهش الکتروشیمیایی مولکول های کوچک نظیر NO، N2 و CO2 بر روی سطوح گرافن-پایه و سایر نانو ساختارهای کربنی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کاهش، الکتروشیمیایی، گرافن، نانو ساختارهای کربنی، نظریه تابعیت چگالی
چکیده افزایش مداوم غلظت گازهای آلاینده یکی از مشکلات زیست محیطی پیش روی بشر است. کربن دی اکسید و نیتریک اکسید از مهم ترین گازهای آلاینده موجود در جو زمین می باشند که مصرف منابع سوخت های فسیلی باعث انتشار این گازها در جوّ می شود. کربن دی اکسید به دلیل جذب پرتو فروسرخ و بازتابش آن به زمین باعث افزایش دمای کره ی زمین، آب شدن یخ های قطبی و بالا آمدن سطح دریاها می گردد. اگرچه مقدار نیتریک اکسید در اتمسفر زمین کمتر از کربن دی اکسید می باشد اما این گاز اثرات مخرب زیست محیطی بیشتری داشته و یکی از عوامل دخیل در تخریب لایه اوزون محسوب می شود. از این رو نگرانی های رو به رشد در رابطه با بحران انرژی ناشی از سوخت های فسیلی از یک سو و پدیده گرم شدن جهانی از سوی دیگر، علاقه ی محققان به مطالعه ی تبدیل این گازها و سایر مولکول های کوچک از قبیل N2 برای تولید انواع حامل های انرژی نظیر متانول، آمونیاک و سایر محصولات مفید و باارزش مانند H2O، CH4 و HCOOH طی یک فرآیند اقتصادی و مقرون به صرفه را برانگیخته است. در این راستا تدابیر گسترده ای در طراحی انواع کاتالیزور های عاری از فلزات نجیب و توسعه روش هایی که در شرایط محیطی انجام پذیر باشد، صورت گرفته است.
پژوهشگران نصیبه سعیدی (دانشجو)، مهدی اسرافیلی دیزجی (استاد راهنما)، جابر جهان بین سردرودی (استاد راهنما)، علیرضا راستکار ابراهیم زاده (استاد مشاور)