مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مقایسه اثر ضد تشنجی عصاره ...
عنوان مقایسه اثر ضد تشنجی عصاره آّبی رازک با بنزودیازپین و فنی تویین و مطالعه تغییرات ایجاد شده در بافت مغز دراثر عصاره رازک در صرع ایجاد شده با پنتیلن تترازول در موش سوری نر
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها :صرع، کیندلینگ، رازک، فنی تویین، بنزودیازپین ، تغییرات بافت مغزی
چکیده اپی لپسی (صرع) یک بیماری پیچیده با علایم کلینیکی متنوعی است که توسط مکانبسم های مختلفی ایجاد می شود ولی بطور کلی تمام عواملی که سبب افزایش تحریک پذیری و کاهش حالت مهاری مغز می شوند، صرع را بوجود می آورند(1). این بیماری شیوع بالایی در دنیا دارد و بیش از 50 میلیون نفر در جهان از آن رنج می برند(2). بیشتر مبتلایان به صرع در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند(3) تا قرن بیستم درمان صرع فقط بوسیله استفاده از روشهای طب سنتی بویژه گیاهان دارویی بود. با پیشرفت علم وشناخت اتیولوژی صرع و فهم مکانیسم های ملکولی و سلولی دخیل در ایجاد آن، روش های نوینی برای درمان این بیماری ابداع شد که شامل استفاده از داروهای ضد تشنجی، تحریک عصب واگ و برداشت ناحیه صرعی بوسیله جراحی بود. مهمترین و در دسترس ترین روش درمانی، داروهای ضد تشنجی هستند ولی 40 درصد از بیماران صرعی مقاوم به دارودرمانی هستند. در بیشتر این بیماران مقاوم به دارو، جراحی و تحریک عصب واگ هم موثر واقع نمی شود(4). بنابراین محققین در تلاشند تا روش درمانی موثری برای بیماران مبتلا به صرع پیدا کنند. گیاهان دارویی، زمینه مطالعاتی جذابی برای دستیابی به روشهای موثر برای درمان صرع می باشد.
پژوهشگران میثم پورسلیمان دیزج (دانشجو)، سیمین نامور آغداش (استاد راهنما)، فاطمه محمودی کردی (استاد مشاور)، حسین هاشم پور (استاد مشاور دوم)