مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مروری بر نقش محرکهای زیستی و ...
عنوان مروری بر نقش محرکهای زیستی و غیرزیستی در افزایش بیوسنتز متابولیتهای ثانویه گیاه پروانش Catharanthus roseus (Linn.) G. Don
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها آلکالوئیدهای ایندول ترپنوئیدی، سرطان، متابولیت های ثانویه، وینبلاستین وین کریستین.
چکیده بر اساس آخرین بررسیهای آماری و اپیدمیولوژیک در ایران، سرطان بعد از بیماریهای قلبی سومین عامل مرگ و میر به شمار میآید. دو آلکالوئید وین بلاستین و وین کریستین که عمدتاً در بخش هوایی ،حوادث گیاه پروانش تولید میشوند، به صورت وسیعی در درمان تومورهای انسانی مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از روشهای زیست فناوری برای افزایش تولید این آلکالوئیدها یک امر ضروری به شمار میرود. با توجه به تنظیمپذیر )، تغییر در غلظت پیشمادهها و آنزیمها توسط محرکهای TIAs( بودن مسیر بیوسنتز آلکالوئیدهای ایندول ترپنوئیدی زیستی و غیرزیستی میتواند رویکرد مهم در این زمینه باشد. این محرکها از طریق القاء سیستم ایمنی گیاه پروانش باعث تحریک بیوسنتز و انباشت متابولیتهای وین بلاستین و وین کریستین میشوند. هدف: در این مطالعه استفاده از محرکهای زیستی و غیرزیستی بر روی مسیر بیوسنتز آلکالوئیدهای ایندول ترپنوئیدی جهت بهبود تولید این متابولیتها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. روش بررسی: در این مطالعه با استفاده از کلید واژههای مناسب در موتورهای جستجوگر، مقالات مناسب انتخاب شد. نتایج: بررسی مطالعات انجام شده نشان داد که محرکهای زیستی و غیرزیستی ابزار مؤثری در افزایش تولید متابولیت های با ارزش در گیاه پروانش میباشد. نتیجهگیری: بر اساس مطالعات ما این مقاله اولین مقاله در زمینه مرور اثرات تحریککنندهها بر تولید وین بلاستین و وین کریستین میباشد و میتواند در روشن کردن مسیر آینده تحقیقات در این زمینه مفید باشد.
پژوهشگران صالح امیری (نفر اول)، رضا فتوت (نفر دوم)، بهمن پناهی (نفر سوم)، علیرضا تاری نژاد (نفر چهارم)، سید ابوالقاسم محمدی (نفر پنجم)