مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی اثر سینرژیسم Anti-miR21 ...
عنوان بررسی اثر سینرژیسم Anti-miR21 و داروی اگزالی پلاتین در القای مرگ برنامه ریزی شده و مهار رشد و مهاجرت سلول های سرطان معده
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها سرطان معده، آنتی میر21، اگزالی پلاتین ، اثر سینرژیسم، مرگ برنامه ریزی شده
چکیده سرطان معده دومین مورد شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان می باشد. اگرچه درمان های پزشکی و جراحی در بهبود این نوع سرطان موثر است، اما میزان بقاء ضعیف می باشد[11]. در سرطان معده miR-21 دچار افزایش بیان می شود و به عنوان انکومیر عمل می کند. این افزایش بیان miR-21 به عنوان یک مارکر تشخیصی برای بیماران مبتلا به سرطان معده می باشد. در این پژوهش ما برای سرکوب عملکرد miR-21 اولیگونوکلئوتید های تک رشته ای به نامAnti-miR21 را به عنوان هدف درمانی به سلول های سرطان معده منتقل می کنیم و تاثیر آن بر روی کاهش دوز استفاده از عامل شیمی درمانی داروی اگزالوپلاتین را می سنجیم . انتظار داریم جایگزینی این Anti-miR با ایجاد جفت باز بین miR-21 مکمل خود عملکرد miR-21 را مهار کرده و همچنین باعث مهار تکثیر، تهاجم و القای آپوپتوز در سلول های سرطانی معده شود و همچنین منجر به کاهش استفاده از عامل شیمی درمانی بشود. از مزایای این اولیگونو کلئوتید ها میتوان به عدم تحریک پاسخ ایمنی ,سمی نبودن و پایدار بودن(در صورت تغییر نوکلئوبازها) اشاره کرد. همچنین استفاده ی ترکیبی ازAnti-miR21 به همراه سایر داروهای درمانی از جمله داروهای شیمی درمانی، می تواند باعث افزایش حساسیت سلول های سرطانی، جلوگیری از متاستاز اولیه و در نتیجه کاهش دوزهای مصرفی دارو، کاهش هزینه و کاهش عوارض جانبی شود.
پژوهشگران شیوا واقف مهربانی (دانشجو)، احد مختارزاده (استاد راهنما)، داود فرج زاده (استاد راهنما)، بهزاد برادران (استاد مشاور)