مشخصات پژوهش

صفحه نخست /سنتز کربن نیترید گرافیتی غنی ...
عنوان سنتز کربن نیترید گرافیتی غنی از نیتروژن (g-C3N5) به روش اصلاح حرارتی و استفاده از آن برای بهبود عملکرد غشاهای اولترافیلتراسیون
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کربن نیترید گرافیتی، اصلاح حرارتی، فیلتراسیون غشایی، اولترافیلتراسیون
چکیده فرآیندهای جداسازی در طیف وسیعی از صنایع شیمیایی نقشی مهمی دارند. فناوری های جداسازی متداول مانند تقطیر، جذب و نمک زدایی حرارتی غالباً به مقادیر زیادی انرژی احتیاج دارند که درنهایت هزینه کل بهره برداری را افزایش می دهد. بنابراین جستجوی فناوری های جداسازی جایگزین با مصرف انرژی کم تر از اهمیت زیادی برخوردار است. فرآیند جداسازی مبتنی بر غشا به دلیل کارآیی بالای انرژی، عملکرد جداسازی خوب، هزینه سرمایه گذاری اندک، کارکرد مداوم و سازگاری با محیط زیست، به عنوان یک فناوری امیدوار کننده برای پیشی گرفتن از فرآیندهای متداول جداسازی در نظر گرفته شده است [1]. صرف نظر از مزایای قابل توجهی که فناوری غشایی در مقایسه با سایر روش های جداسازی دارد، فرآیندهای غشایی عمدتا با مشکلاتی نیز مواجه هستند که این امر در برخی موارد کاربرد صنعتی آن ها را محدود می سازد. عمده ترین محدودیت ها عبارتند از: قطبش غلظتی، گرفتگی غشا، پایداری غشا، جداسازی ناقص. علی رغم محدودیت های فوق، فناوری فرآیندهای غشایی از دورنمایی روشن برخوردار است. تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته و مشکلات و محدودیت های موجود برای توسعه این فناوری به تدریج درحال رفع است. پلیمرهای دو بعدی غیرفلزی با چارچوب های گرافیتی و ویژگی هایی از جمله، وزن سبک، انتقال تحرک بالا، هدایت گرمایی، مساحت سطح ویژه، شفافیت نوری، پایداری شیمیائی، رسانای الکتریکی بالا و .... رویکرد امیدوار کننده ای را در این زمینه به وجود آوردند. در این کار تحقیقاتی تلاش می شود از کربن نیترید گرافیتی غنی از نیتروژن (g-C3N5) برای اصلاح ساختار و بهبود عملکرد غشاهای پلیمری استفاده شود.
پژوهشگران امیر سلیمی (دانشجو)، علیرضا امانی قدیم (استاد راهنما)، مهدیه صفرپور (استاد راهنما)، شبنم ستاری ینگجه (استاد مشاور)