مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تهیه حلال اتکتیک عمیق سه تایی ...
عنوان تهیه حلال اتکتیک عمیق سه تایی امتزاج ناپذیر با آب و با ویسکوزیته کم بر پایه اسیدهای چرب به عنوان حلال استخراج سبز جهت میکرواستخراج برخی داروها از نمونه های بیولوژیکی
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها حلال اتکتیک عمیق سه تایی؛ امتزاج ناپذیر با آب؛ اسیدهای چرب؛ دارو؛ نمونه بیولوژیکی
چکیده آماده سازی نمونه مهمترین مرحله روش تجزیه ای در نظر گرفته می شود، به این دلیل که دقت و صحت روش تجزیه ای تا حد زیادی بر روی این مرحله استوار است. اهداف اصلی مرحله آماده سازی نمونه عبارتند از خالص سازی نمونه، استخراج و تغلیظ آنالیت ها و احتمالا اصلاح نمونه برای سازگاری آن با نیازهای دستگاه تجزیه ای است. در بسیاری از موارد، مرحله جداسازی و تغلیظ نمونه لازم است زیرا فقط تعداد محدودی از تکنیک های تجزیه ای برای تعیین مستقیم مقادیر کم آلاینده ها در نمونه های آبی به اندازه کافی حساس هستند [1]. طبق تعریف، حلال های اتکتیک عمیق (DES) مایعاتی هستند که اغلب با مخلوط کردن دو ماده جامد تشکیل می شوند و این دو جامد در برهمکنش پیوند هیدروژنی با یکدیگر درگیر می شوند تا یک مخلوط اتکتیک با نقطه ذوب بسیار پایین تر از هر یک از گونه ها بدست آید. DESها از خصوصیات مطلوبی مشابه مایعات یونی برخوردار هستند، اما سنتز آنها بسیار ارزان تر و ساده تر است و زیست تخریب پذیرتر می باشند و اغلب سمیت کمتری نسبت به مایعات یونی دارند. با توجه به احتمال بهبود بسیاری از فرآیندها با استفاده از DESها، ایده سنتز DES در حال حاضر مورد توجه فزآینده ای است [2].
پژوهشگران سعیده دلجوان انوری (دانشجو)، حسین هاشم پور (استاد راهنما)، حسن حیدری (استاد راهنما)، امیر عباس متین (استاد مشاور)