مشخصات پژوهش

صفحه نخست /سنتز و شناسایی و بررسی خواص ...
عنوان سنتز و شناسایی و بررسی خواص ضدسرطانی کمپلکس های فلز روتنیوم بر پایه لیگند پلی پیریدیل با استخلاف تترازول
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها کمپلکس های پلی پیریدیلی روتنیوم، کمپلکس های روتنیوم، تترازول، سایتوتوکسی، کمپلکس های ضد سرطان، فتودینامیک تراپی، سرطان پوست
چکیده هدف از این مطالعه سنتز یک سری از کمپلکس های پلی پیریدیلی روتنیوم را با استفاده از لیگاند N,N کیلیت شونده 1،10 فنانترولین با استخلاف های چربی دوست تترازول، می باشد. تترازول ها ترکیباتی با فرمول عمومی –CN4H هستند که دارای خصلت اسیدی می باشند. تترازول ها طبقه مهمی از ترکیبات را با شیمی کوئوردیناسیون وسیع تشکیل می دهند. این امر باعث کاربرد وسیع آن ها در زمینه های شیمی دارویی، علوم مواد، پیشران ها، به عنوان پیش ماده برای سنتز هتروسیکل های شامل نیتروژن، مواد منفجره و همچنین دیودهای نشر کننده نور می شود. درواقع کمپلکس های تترازول در سال های اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفته اند، چون این کمپلکس ها دارای خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار جالبی هستند. این ترکیبات دارای ویژگی لومینسانس بسیار خوب، خواص نوری و مغناطیسی قابل توجه و همین طور دارا بودن رفتار دی الکتریک، فرو الکتریک و فلورسانس مناسبی می باشند. تترازول ها به وسیله فرایند بسته شدن حلقه [4+2[از طریق واکنش نیتریل های آلی با یک آزید می توانند سنتز شوند؛ اما بااین وجود تنها یکسری از نیتریل های محدودی تاکنون شناخته شده اند که متحمل این واکنش درون مولکولی می شوند. حلقه تترازول در داروهایی مثل لوزارتان، والزارتان، ایربسارتان، کاندسارتان و اولمسارتان وجود دارد که دارای pKa تقریباً 6 می باشد و حداقل 90% در pH فیزیولوژیکی یونیزه خواهد شد ولی معمولاً حلالیت لیپیدی خوبی ندارند. گروه تترازول یک گروه چربی دوست است که از خواص چربی دوستی قوی تری از گروه کربوکسیلیک دارد. به اضافه حضور 4 اتم نیتروژن در حلقه تترازول می تواند مشارکت بار قوی تری از کربوکسیلیک اسید ایجاد کند. این ویژگی ها، باعث افزایش توانایی برقراری پیوند و قابلیت زیستی ترکیبات تترازولی می شود. با توجه به آنچه اشاره شد تترازول استخلاف مناسبی به عنوان استخلاف چربی دوست می باشد. در نهایت تاثیر کمکپلکس های سنتز شده روی سرطان و درصد زنده مانی سلولی، درصد اکسیداتیو استرس در سلول، درصد آپاپتوز سلولی و فعال سازی مسیر اتوفاژ سلولی بررسی خواهد شد.
پژوهشگران سعید عباس پورجراغل (دانشجو)، حامد همیشه کار (استاد راهنما)، بهزاد سلطانی دهخوارقانی (استاد راهنما)، مؤید حسینی صدر (استاد مشاور)