مشخصات پژوهش

صفحه نخست /شناسایی و اندازه گیری توان ...
عنوان شناسایی و اندازه گیری توان آنتی اکسیدانی پپتیدهای زیست فعال ریزجلبک ها با استفاده از روش های آزمایشگاهی و بیوانفورماتیک
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها پپتید زیست فعال، آنتی اکسیدان، ریزجلبک
چکیده پپتیدهای بیواکتیو حاوی20-5 باقی مانده اسیدآمینه هستند که در توالی های پروتئینی به صورت غیرفعال اما در بخش های مختلف روده در طی هضم فیزیولوژیکی پروتئین والد، توسط پروتئازها و پپتیدازهای درون زا و برون زا آزاد می شوند و به سبب تاثیرات چشم گیر بر روی سلامتی انسان برای تهیه غذا های کاربردی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. امروزه، تشخیص داده شد که بیماری های مزمن در حال رشد که به مولکول های کلیدی بیولوژیکی مانند DNA، پروتئین و لیپید مرتبط هستند، به سبب تغییر در سبک زندگی و مشکلات محیطی و سپس تولید بیش از حد اکسیژن فعال و رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شوند. یک اقدام موثر برای کاهش و جلوگیری از این آسیب ها، مهار و از بین بردن رادیکال های آزاد از طریق واکنش ترکیبات آنتی اکسیدان طبیعی در نظر گرفته شده است. اخیراً، بر اساس بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک و تجربی، پپتیدهای زیست فعال مشتق شده از منابع پروتئینی مختلف، پتانسیل زیادی را برای از بین بردن رادیکال های آزاد نشان دادند. مطالعات اخیر، جلبک های دریایی تک سلولی و چندسلولی را برای تولید پپتیدهای زیست فعال به دلیل مقدار قابل توجهی از پروتئین (حدود 15 تا 47 درصد از وزن خشک آن ها) معرفی کرده اند.دانش بیوانفورماتیک را می توان در استخراج گسترده پپتیدهای فعال زیستی پنهان در پیش سازهای پروتئینی و کشف سیستم های پروتئولیتیک کارآمد برای آزادسازی آن ها در کنار روش های آزمایشگاهی استفاده کرد.
پژوهشگران سیده فهیمه رضوی (دانشجو)، لیلا زرندی میاندواب (استاد راهنما)، الهه زاده حسینقلی (استاد راهنما)، نادر چاپارزاده (استاد مشاور)