مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اصلاح ترکیب اسیدهای چرب دانه ...
عنوان اصلاح ترکیب اسیدهای چرب دانه گیاه کاملینا (Camelina sativa L.) از طریق ویرایش ژنوم (CRISPR / CAS9) باهدف قرار دادن ژن FAE1
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها اسید چرب اشباع شده، کاملینا، وکتور بیانی، CRISPR/ CAS9، Elongase1
چکیده محصول دانه روغنی کاملینا به خاطر مقدار بالای امگا 3 (18: 3)، فصل رشد کوتاه، نیاز به نهاده کم و دست کاری ژنی آسان شناخته شده است. کاملینا عمدتاً حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است، بااین حال ترکیب اسیدهای چرب آن بسته به کاربرد نهایی نیاز به بهینه سازی دارد، به عنوان مثال کاهش اسیدهای چرب اشباع نشده برای استفاده به عنوان بیودیزل ها، یا افزایش مقدار اسیدهای چرب امگا 3 که به عنوان مکمل های غذایی استفاده می شود. اسید چرب با زنجیره بسیار بلند (VLCFAs، C20-C24) برای مصرف انسان نامطلوب است و تجمع آن ها در روغن بذر نیز بایستی کاهش یابد. کاملینا یک گیاه آلوهگزاپلوئید است که دارای 3 زیر ژنوم با 20 کروموزوم است (2n=40). دو مورد از آن ها حاوی هفت کروموزوم کاملاً مشابه هستند که حاکی از اتوپلوپوئیدی و سومین ژنوم از شش کروموزوم متفاوت است. ازآنجاکه ژنوم کاملینا (785 مگابایت) تقریباً شش برابر بزرگ تر از ژنوم آرابیدوپسیس (135 مگابایت) است (Wang et al. 2011)، رویداد سه برابر سازی کل ژنوم در کاملینا یک احتمال قوی است. ماهیت آلوهگزاپلوئید کاملینا حذف کامل ژن های FAE1 را پیچیده می کند زیرا سه نسخه فعال FAE1 وجود دارد که به ترتیب FAE1-B> FAE1-C> FAE1-A شرکت می کنند. برای دستیابی به ناک آوت موفقیت آمیز در ژن های FAE1، همه آللها باید هم زمان مورد هدف قرار گیرند زیرا خاموش کردن یک نسخه از ژن FAE1 باعث ناک اوت کامل نمی شود و ابزارهای ژنتیکی قبلی توانایی های محدودی برای این منظور دارند. به عنوان مثال، مگانوکلئازها دارای مشکل خاصیت برش هستند، ZFN ها دارای مشکل تشخیص هدف هستند زیرا آن ها DNA هدف را به عنوان سه قلو تشخیص می دهند و ساختارهای TALEN بزرگ تر هستند و انتقال و بیان آن ها سخت است.
پژوهشگران حمیده باغی سفیدان (دانشجو)، علیرضا تاری نژاد (استاد راهنما)، ناصر مهنا (استاد مشاور)، مقصود پژوهنده (استاد مشاور دوم)