مشخصات پژوهش

صفحه نخست /توسعه یک روش میکرواستخراج فاز ...
عنوان
توسعه یک روش میکرواستخراج فاز مایع مبتنی بر تشکیل حلال اتکتیک عمیق در داخل نمونه به منظور استخراج برخی از استرهای فتالات از داروها و مکمل های دارویی جامد و اندازه گیری آن ها با GC-FID
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها
میکرواستخراج فاز مایع، استرهای فتالات، حلال اتکتیک، کروماتوگرافی گازی
چکیده فتالات ها (PAEs) ، استرهای اسید فتالیک هستند که کاربردهای صنعتی بسیاری دارند و از دهه 1930 به عنوان اصلی ترین نرم کننده در صنعت پلیمر استفاده می شوند. فتالات هایی مانند دی اتیل هگزیل فتالات (DEHP)، دی بوتیل فتالات (DBP)، دی اتیل فتالات (DEP)، دی ایزونونیل فتالات (DiNP) و دی ایزودسیل فتالات (DiDP) معمولاً به مواد پلاستیکی مانند پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی وینیل استات (PVA) و پلی اتیلن (PE) به منظور بهبود کشش و کارایی پلیمر ها اضافه می شوند. این تر کیبات در دمای اتاق، تقریباً مایعات روغنی بی رنگ و بی بو هستند و بسته به طول زنجیره آنها به طور فزاینده ای محلول در چربی (لیپوفیل) هستند. نقطه ذوب پایین و نقطه جوش نسبی بالا، آنها را به عنوان نرم کننده، سیال انتقال حرارت و حامل در صنعت پلیمر بسیار مفید می کند. هر دو نوع استرهای خطی و شاخه ای فتالات ها در ساخت پلاستیک ها استفاده می شوند، به ویژه استرهای خطی انعطاف پذیری بالاتری را در دمای پایین ارائه می دهند و همچنین فراریت کمتری دارند. با توجه به طول زنجیره های جانبی R، آنها به PAE با وزن مولکولی کم و با وزن مولکولی بالا طبقه بندی می شوند [1]. فتالات های با وزن مولکولی کم و شاخه کوتاه مانند دی متیل فتالات و دی اتیل فتالات (DMP)و (DEP) در تولید بسیاری از صنایع مانند محصولات مراقبت شخصی (مانند محصولات مو)، داروسازی و تجهیزات پزشکی (مانند لوله های پزشکی) استفاده می شوند.
پژوهشگران ایسان حاجی پور (دانشجو)، محمد رضا افشار مقدم (استاد راهنما)، امیر عباس متین (استاد راهنما)، الناز مرزی خسروشاهی (استاد مشاور)